fredag, december 08, 2006

medveten meditation

Att människor ska skilja sig från djur för att de har ett "medvetande" är en ständigt återkommande punkt att filosofera kring. Det är ju via medvetandet som allting sker, inte sant? En ganska viktig egenskap att hålla koll på tycker jag. Hur medveten man är, och vad man är medveten om. Därför har jag svårt att förstå varför personer i min omedelbara omgivning inte tycks vara medvetna om sig själva. Idag var jag på en workshop där en flock fritidsledare fick lära sig olika avslappningsövningar. Tillsammans låg vi ett 20-tal utspridda på madrasser, inlindade i filtar som små kuvösbarn. Episk synthmusik hörs strömma ur en liten burkradio och en tjej börjar instruera oss hur vi ska slappna av. "Känn hur din högra arm blir allt tyngre. Andas in det nya och släpp ut det gamla" Jag upplever hur tankarna släpper och försöker bli medveten om var jag annars omedvetet går och spänner mig. Ansiktsmusklerna, axlarna. Och det är då jag plötsligt hör snarkningarna. Någon har somnat redan efter fem minuter. Det är en gåta för mig hur man kan lyckas somna mitt ute på ett kallt golv bland 20 okända personer. Hur gör man för att bli så oberörd? Snart hörs fler rosslanden och gäspande läten som får hela spektaklet att bli till en rätt komisk situation. Jag försöker leva mig in i fjällvandringen som instruktören målar upp för vår fantasi. Höll på att andas in fjällgräs och betrakta soluppgången då bubblan punkteras en gång för alla när en liten fjärt plötsligt genljuder i salen. Alltså... går inte meditation ut på att utöka sitt medvetande, om något? Jösses.

8 Comments:

Blogger Dan (gearhead) said...

Fjärtar is the shit!

(Nu har jag varit tillräckligt rolig för en hel generation så nu är det väl bara att lägga ner..)

8/12/06 11:22  
Blogger Puckohue said...

Men var det meditation eller avslappning övningen gick ut på?

Att vara oberörd är ju inte nödvändigtvis ett tecken på omedvetenhet. Kanske är det tvärtom?

Jag vet ju inte hur det gick till. Om det var meningen att man skulle lyssna på instruktören och känna efter saker är det såklart lika dumt att somna där på golvet som på vilken annan lektion som helst.

Men fjärtar som stör är aldrig bra.

8/12/06 15:30  
Blogger Fröken Lund said...

På yoga-pass förekommer också en del fjärtande. Men det beror nog snarare på de svåra balanskonsterna och hur folk spänner sig för att behålla krigar-ställningen osv.

Det stör faktiskt en hel del, just eftersom det åtminstone för mig är helt omöjligt att återkomma till den där fokuseringen igen efter att grannen släppt sig högt och ljudligt.

Jag antar att den där fjärten inte ingick i fjällvandringen direkt.

9/12/06 01:51  
Blogger Svala said...

dan, länge leve bajshumorn! :)

9/12/06 10:30  
Blogger Svala said...

puckohue, Det var en slags blandning antar jag... av avslappning och meditation. Först gick vi igenom någon slags avslappningsprocess som gick ut på att få varenda muskel i kroppen avspänd och slapp! Därefter gick vi vidare in i visualiseringsövningar, och det var just då som fisen kom och störde lite oväntat. Jag håller med om att medvetenhet och att vara oberörd sammanfaller rätt bra och är ett tecken på koncentration och självcentrering. Men att rätt och slätt utesluta omgivningen i alla sammanhang (som detta) och börja snarka högljutt där andra försöker slappna av är ... kanske inte ett tecken på omedvetenhet (eller jo, jag tycker faktiskt det) utan mer en slags själviskhet? Eller bara en enorm trötthet!

9/12/06 10:37  
Blogger Svala said...

Fröken Lund, vem vet... personen kanske levde sig för starkt in i att befinna sig på toppen av ett blåsigt berg och därför i frihetens tecken lät det braka loss som om det inte skulle märkas där uppe. Men ja alltså... jag tyckte det var väldigt underhållande. Jag kommer aldrig sluta fnissa åt fisar.

9/12/06 10:40  
Anonymous Anonym said...

om man glömmer en bokstav när man ska surfa sig till din blogg, då hamnar man på konstiga ställen.. http://swale.blogpot.com

9/12/06 10:43  
Blogger Fröken Lund said...

Skönt att höra att jag inte är ensam om att skratta åt fisar.

Kiss- och bajshumorn kommer nog alltid kunna locka fram ett fniss hos mig. :-)

11/12/06 12:48  

Skicka en kommentar

<< Home