måndag, december 04, 2006

Jag har dumpat fimpen

Jag håller på att sluta röka igen och hoppas verkligen att jag lyckas denna gången. Varje gång jag börjar vibrera av röksug och känner hur nervtrådarna spretar åt alla håll av ren irritation försöker jag minnas tiden som rökfri, känna mig fri från beroendet på förhand och blir då en smula lättad och peppad på att fortsätta härda ut abstinensplågan. Den kommer ju att försvinna. Det vet jag. Det räcker med en kort visualisering av en fet gråsvart rökmassa, som marinerar lungorna med tjära och annan skit, för att jag hellre ska ta ett nikotintuggummi och dra andan lite djupare. Dricka vatten. Diska. Städa. Trycka in trynet i en hög med nytvättat och njuta. Nikotinet stimulerar ett bekräftelse centra i hjärnan. De där synapserna som kör igång när vi tycker att vi har gjort nånting bra och känner oss nöjda med oss själva. Det är därför rökare så gärna "tröstar sig" med cigg vid eventuellt stress och "förstärker" sköna upplevelser efter matintag och annat essentiellt. Knark.

4 Comments:

Blogger Chris said...

jag tyckte att det var en tröst att veta att det går över och hur ball det är att stå ut. asså, även om det inte är så jävla glorious under tiden kan man säga att man var ballast i stan sen. vilket du givetvis är ändå. men du vet.

kärlek.

5/12/06 07:45  
Blogger Pia said...

Ynf. Jag håller också på att sluta röka. Det går inte så bra. Vet inte om jag har sagt något förut, men jag ÄLSKAR din blogg. Och Island. Måste åka tillbaka. Snart. Tack för dina ord.

5/12/06 09:12  
Blogger Svala said...

christina, hua... stan ska jag försöka undvika de närmsta veckorna med tanke på att där florerar mysiga caféer och uteställen som inte har infört rökförbud! :) Men alltså... ball är jag verkligen veeeerkligen inte! Tro mig! :) Jag är grinig och butter och måste anstränga mig för att inte råka kasta en boll i huvudet på högljudda barn på jobbet. Typ. :) Nä bara skoja. Jag är jättepoppis bland baaaarnen. Är ju som ett själv för det mesta. Kärlek tillbaks på dig söt!

5/12/06 18:27  
Blogger Svala said...

trassel, tack ska DU ha för dina goa ord. Ååh... känns hur ljuvt som helst att läsa. Tack tack tack!!! Blir så glad att höra att min blogg uppskattas! Kram!

5/12/06 18:29  

Skicka en kommentar

<< Home