måndag, december 04, 2006

Vinterns hållplats

Julhysterin har inträtt i allt sitt kommersiella omfång. IKEA startade visserligen sin julskyltning redan i oktober, men nu ljuder julens konsumtionsbudskap högt och tydligt överallt. Jag stänger av TVn, radion och läser knappt tidningen för att istället packa upp pyntet i lugn och ro med sonis. Tänker baka bullar och grädda kolor och plocka fram alla knep för att få vältra mig i en julstämning. För det är vad det går ut på. Frank Sinatra på fånen och kanelgröt på spisen. Clementiner i en skål. Nötter bredvid. Tändstickor överallt. Just det... dofter är så viktiga. Och alla stearinljus. Och alla mina fina julprydnadssaker. Jag är juloman. Mästare på att fånga julen och leva ut den i mitt hem. Det blev ett stort intresse när jag blev mamma! Nu är det så roligt att skapa myten för Flóki. Han tror fortfarande på de isländska jultomtarna och jag är lite rädd för att detta kanske är den sista julen då han i all sin oskyldighet lägger sin sko ut i fönstret och skriver små lappar till tomtarna som kommer och ger presenter eller godis i skorna över natten, beroende på hur snäll man har varit. Heh heh.