måndag, januari 22, 2007

pressad pung

4 Comments:

Blogger krilli said...

Mondbahn Special

22/1/07 22:56  
Blogger Per said...

Härligt utbud på ön! Jag förstår inte mycket isländska. Ingen alls vore närmast sanningen. Men det där datumet 24.01.07 som står på plasten. Är den paketerad då? Känns som att du åt upp pungarna några dagar innan? 24.01.07 påbörjades ganska nyss. Det där gäckar mig just nu. : )

24/1/07 01:08  
Blogger Peter Madison said...

Tja....vi har ju surströmming liksom. Pressad pung...hmm..låter lite halvsådär. När jag var liten var jag sommarbarn hos en familj i dalarna. Kvinnan i familjen var från island och hette Dotti och hon berättade att man grävde ner valkött i marken och lät det jäsa på nåt sätt för att sedan när det "mojsat" till sig äta det. Kankse nån isländsk variant på surströmming??

24/1/07 08:45  
Blogger Svala said...

Per, du har ju helt rätt! Vad skumt! Jag är väl lite "ahead of my time" då va. Fast pungmat... njaee.

peter, ja men precis... surströmming är ju också sånt där gojs. "Dotti" har jag aldrig förr hört som namn. Vad märkligt. Säker på att hon hette så? Jag vet inte med valkött, men jag har hört att man grävde ner haj förr i tiden. Nu låter man den ruttna på annat sätt. Hängandes tror jag.

25/1/07 01:25  

Skicka en kommentar

<< Home