tisdag, januari 09, 2007

Avrostning

Aaaaah... motion! Jag mår tydligen bra av att röra på arslet. Använda kroppen till annat än att grubbla halvt ihjäl sig på livets våndor. Jag gick alltså på ett gymnastikpass och utmanade mina stackars rostiga leder och obefintliga muskler med rätt avancerade övningar. Såg fram emot en lekfull och oskyldig afton i sällskap av andra f.d. gymnaster, särskilt när jag såg att de flesta var betydligt äldre än mig. Men när 70-åringen satte igång med uppvärmningen var det jag som flåsade som ett as och fick ta en paus under styrketräningen medans gubben körde på som en ångvält! hehe... det är ju faktiskt peppande om något att se till så att jag i vart fall skaffar bättre kondis.

Det är säkert 70-åringen som är f.d. Islandsmästare i gymnastik, för det har jag hört att någon i gruppen ska vara. Just nu får han vara det i alla fall.

Vi var ungefär 20 pers. som därefter rullade kullerbyttor på mattan. Skratta ni, men det tar på krafterna, jag lovar! Särskilt efteråt, när man blir snurrig och måste stanna till för att hålla balansen. Efter kullerbyttorna kom handståendet. Därefter handvolt. Och sen frivolt. Och till sist Flick Flack. En sån där kul liten rörelse som man åstadkommer genom att slänga sig hejvilt baklänges med tillräckligt mycket fart och styrka för att orka sätta i händerna med en duns, dra kroppen runt och hamna med båda benen på jorden sen igen.

Jag tilltalas mycket starkt av utmaningen att utsätta kroppen för tillräckligt mycket fart och fysik för att den ska kunna falla någorlunda graciöst i takt till gravitationen.

Sen är det inte helt otrevligt med alla män i trikåer runt omkring i salen. En massa Rambo och Tarzan som klättrar omkring i lianer i bar överkropp.

Som sagt. Roligt.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är också forn-gymnast. Vart gör man detta?

10/1/07 16:47  
Blogger Svala said...

Hej anonym! Du får kolla upp om det finns en vuxengrupp i en gymnastikförening nånstans nära dig. Fast om du nu bor i Reykjavik så är det bara att dyka upp tisdag och torsdag klockan 19.00 i föreningen Ármann (Þróttur´s nya lokaler mitt emot Laugardalshöll). Det är HELT grymt kul!

10/1/07 22:37  
Anonymous Anonym said...

Om du bor i stockholm kan du komma till idrottshögskolan. www.ssif.su.se, om sidan inte funkar så googla på ssif sen klicka på gymnastik. Det är skitkul där med :D vi är massa i blandade åldrar. Från 16 till 50 år flesta är runt 30

Hoppas du kommer :D

15/11/08 15:01  

Skicka en kommentar

<< Home