onsdag, januari 17, 2007

Jag vill äga en bostad

Jag har nyss hämtat Flóki hos grannpojken och snicksnackat lite smått med hans flirtande pappa, bankmannen. Han berättade att han just hade varit o tittat på en lägenhet. Jaha, ska ni flytta, undrar jag. Nej, jag ska hyra ut den. Och hur var den då? Såg den bra ut? ... jo men jag har alltså redan köpt den och fått hyresgäster till den, hade bara inte hunnit titta riktigt på den själv innan... Alltså, den där sortens girighet på pengar stör mig rätt så mycket. Det är rätt vanligt att privatpersoner köper lägenheter som de hyr ut enbart i rungande profitsyfte. Det finns inga hyresgästföreningar på Island. Inget HSB. Inget MKB. Bara profithungriga privatpersoner som tar alldeles för mycket hyra.

3 Comments:

Blogger Chris said...

ibland är det verkligen tröttande, denna pengajakt. ingenting annat har ett mervärde, man ska jobba för att tjäna pengar. inte för att fördriva tiden och känna sig nyttig. det är lite synd.

22/1/07 09:43  
Blogger Svala said...

ja, du har så rätt. Det är tröttsamt när man bara fokuserar på pengajakten och glömmer mervärdet i livet. Livskvalité liksom. Jag kan bli rätt bitter när jag känner hur förslavande samhällets struktur kan vara. Att man är så beroende av att fylla kraven som ställs på en och att jag måste se till att jobba 8 timmar om dagen. Och så är det ju också frustrerande att uppleva sig i underläge på boendemarknaden. Att jag betalar av någon annans lån på lägenheten. Sura pengar.

23/1/07 10:31  
Anonymous Anonym said...

Det kanske inte är någon så jättestor förlust att bostadsorganisationer som HSB inte finns på Island.

Som du kan se på denna sida om HSB och Riksbyggen så det inte alltid livet på en pinna att bo i bostadsrätt.

21/2/07 11:49  

Skicka en kommentar

<< Home