tisdag, december 12, 2006

nyheterna

Island är precis så där litet så att jag plötsligt ser mitt barn i bild när jag zappar förbi kanalerna och hamnar på en nyhetssändning. Det är ett kort inklipp på barn på fritids i ett inslag om barnbidrag, som tydligen ska ökas. Trevligt. Där visas också ett inslag, tredje kvällen i rad, om en trafikolycka som jag såg med egna ögon i lördags, när jag körde hem från min syster i Mosfellsbær. Uppe på höjden mot bergsluttningen Esjan såg jag hur den tvåfilade riksvägen norrut låg alldeles upplyst. En tunn tindrande sträcka av vitskimrande ljus som möttes av en lång rad rödflammiga otåliga bakljus. Med den blåa signalerande brytpunkten i mitten. Olyckan. I mörkret. Panikskimmrande blått. En 30 åring dog. Hans bil stod russinformad i mitten på vägen där den hindrade trafiken. Nyhetsinslaget igår handlade om hur respektlöst folk har börjat bete sig på Island, då polisen blev nerringd av flera trafikanter som klagade på den långa avstängningen av vägen. Nyhetsinslaget ikväll tog upp fallet igen där det fortsätts debatteras om hur polis och trafikanter bör samspela i sådana situationer (som är vardagsmat här, jag ser säkert en i månaden) samt att folk ringt och bett om ursäkt för sin otålighet och "bad manners" vid olyckan. Jag tycker att det hela är skrämmande. Det är skrämmande att folk slutar bry sig, men det är ju hoppfullt att folk ringer för att be om ursäkt, och att det dessutom publiceras i TV.

1 Comments:

Blogger Per said...

Åh tack, vad glad jag blir! Självklart får du länka. Kanske jag undermedvetet kommer skriva oftare när jag vet att det finns de som läser och till och med gillar det. Jag blir nog kvar här en stund ikväll. / per

12/12/06 20:18  

Skicka en kommentar

<< Home