torsdag, maj 04, 2006

Helgen hos morfar, del tre

Ute i stallet ser jag på hur min morbror drar ut ett dödfött lamm ur ett stackars vrålande får. Det finns en historia bakom alla lammstekar och den heter inte glamour. Med skiten upp över öronen berättar min morbrors fru hur hon fått skära ett par vanskapta lamm på halsen dagen innan, eftersom inälvorna stack ut genom magen på dom. Nej, det gick inte att rädda. Till och med jag inser det. De behövde dö. Fort.

Jag spenderar lång tid därinne och klappar små fjuniga lamm, totalt ignorerandes vad jag vet är deras kommande öde. Slakt-hus. Samtidigt hör jag hur det hostas och tuggas hö runt omkring mig. Det låter nästan mänskligt. Men det är djuren som andas och pustar. Jag lägger en spärr inför insikten av hur odräglig deras tillvaro är. Tills dom släpps fria för att springa och bli möra i bergen hela sommaren. Tills det blir höst.