fredag, mars 02, 2007

Sagolikt

Min festliga hyresvärd är en aldrig sinande källa av mystik. Det var ett tag sen han flåsade kåserier från forna dagar på andra sidan luren. Han hade gjort det till en vana ett tag att ringa efter några whisky och vältra sig i eskalerande monologsorgier om sitt förflutna. Där förfäderna var osvikna barska hjältar som spelade livet ur sina egna händer och föll där de stod när döden plötsligt svepte över dem. Hans favorit är när Jón tog en sup på vägen ner från gården, blickade ut mot det väldiga landskapet nedanför och yttrade "Tinget är vackert!" Varpå han ska ha fallit stendöd ner från hästen.

Iallafall.

Nu har han gett mig i uppdrag att få tjejen på ovanvåningen att skriva på ett papper angående renoveringar i huset. Han säger att jag får gratis hyra en månad om jag lyckas.

Knepig är han.

2 Comments:

Blogger smul said...

När du berättar om människorna du möter så tänker jag att det måste ha att göra med sagorna för människor här beter sig alltid högst rationellt och tråkigt.

3/3/07 11:45  
Blogger linlasj said...

Uppvigling...nästan... underbara adjektiv i berättelsen om han som ringer.

4/3/07 20:30  

Skicka en kommentar

<< Home