torsdag, september 07, 2006

Majbål Gudmundsson

Idag har Flóki varit hos en klasskompis och lekt. La märke till namnen på alla som bor i huset, när jag plingade på dörren. Mellannamnen.

En heter "Galdur" i mellannamn. Vilket betyder "magi". Det är ett bastant ord. Tungt och betonande. Lite åt samma håll som namnet "Baldur", fast "Galdur" är högst ovanligt att ha som namn. Ordet "Magi" blir lite fjöntigt fesigt i jämförelse. Lite disigt skimrigt sådär. Men sen har jag alltid haft uppfattningen om att isländsk magi just är lite mörk och konkret.

Den andra sonen heter "Eldur" i mellannamn. Som betyder "eld". Också ett flammande namn sådär och även här ytterst sällsynt i namnsammanhang, om inte obefintligt.

Undrar om det är nån form av mindervärdeskomplex som ligger bakom det här namnalstrandet. Eller om föräldrarna helt enkelt hade sett för mycket Star wars när de döpte sina barn.

1 Comments:

Blogger krilli said...

Det skal være en meget impressive drengebande: Eldur, Galdur og Flóki.

Mindervärdes? Måske:
Jag vill mycket mycket döpa min datter Angurboða. Jag vet at mann det kann man inte göra, men

ANGURBOÐA

har en brútal gammal islandsk ... vackerhet.

Tror att "vacker" beskriver det faktist inte riktigt. "Fegurð" är det, på islandsk. Kalt og ancient og nordiskt.

Serious flavoren af nordiskt.

Och jag er sometimes lite mindervärdig ;)

8/9/06 00:30  

Skicka en kommentar

<< Home