måndag, september 04, 2006

En ny era

Jag bodde faktiskt i Sverige förra året. Det känns väldigt långt borta nu, men det är rätt bra att påminna sig om. Livet jag levde där och då. Jag läste MKV i Malmö förra året. Gjorde en kortfilm om kvinnobröst som visades på bland annat Ladyfest, förra året. Åkte till Sarajevo i Bosnien för att se en annan dokumentärfilm som jag medskapat visas på en vit duk där. Som senare gick på Göteborgs Filmfestival. Förra året. Jag brukade titta in hos en gammal konstnärsgubbe i Staffanstorp och prata konst. Brukade promenera till och från Montessori med min son och ta en sväng inom biblioteket. Brukade försjunka mig i tiden.

Separerade från mitt ex förra året. Gick omkring arbetslös med hjärtat i halsgropen en hel sommar. Jobbade med Fantastisk Filmfestival i Lund under hösten. Höll på att få ett jobb på Big TV i Stockholm.

Men det där 2005 känns som en gammal begravd era. Jag trodde att jag skulle kunna fortsätta i samma stil efter att jag flyttade till Island men har istället fått börja om helt på nytt. Lära känna mig själv helt på nytt. Omvärdera mina värderingar. Uppdatera mina prioriteringar. Och framförallt. Se till att börja försörja mig så att jag och Flóki kan leva någorlunda drägligt här. Är ingen filosoferande student längre.

Det finns två saker som jag finner stor glädje i att ägna mig åt. Det ena är att pyssla med fotografi och rörlig bild, med förkärlek för dokumentärfilm. Det andra är att skriva.

Skaparlusten kommer liksom inte att försvinna, även om jag inte aktivt sysselsätter mig på allvar med dessa saker just nu, så därför är jag lugn. Tar en dag i taget.

Ägnar mig helhjärtat åt mitt nya jobb. Min energi är bäst lämpad där så att säga. Just nu. Jag ser det som en stor utmaning att få chansen att rusta upp verksamheten, som var i bedrövligt skick när jag tog över den. Jag vill bidra till att den formas på ett bra sätt. Vill sätta avtryck i lerklumpen. Det är ett projekt som kommer löna sig i längden tror jag. Så... vi får se.

Vad det blir av mig.

5 Comments:

Blogger Peter Madison said...

Se. En lite mer personligare Svala....om Svala liksom. Fortsätt så om det känns okej. Vil läsa mer. Om dig.
Ha en bra dag!

4/9/06 08:51  
Blogger Silverfisken said...

Vackert så.

4/9/06 10:58  
Blogger smul said...

Jag jobbar inom samma branch som du gör, just nu. Hur snubblade du över det där? Det låter intressant.

4/9/06 14:28  
Blogger eff said...

Minns när du flyttade. Blev imponerad. Av din handlingskraft och ganska osentimentala syn på saken. Fortfarande imponerad. Respektingivande och inspirerande.

6/9/06 17:45  
Blogger Svala said...

smul, vilken branch menar du nu? Fritidshemmet? Jag sökte helt enkelt bara och fick jobbet.

eff, well thank you! Den sentimentala biten av en sådan förändring kommer först efteråt i mitt fall, i form av nostalgi och saknad. Det är visst oundvikligt. Men det tacklar man med eftertanke och fortsatt bestämda steg framåt.

7/9/06 11:53  

Skicka en kommentar

<< Home