tisdag, augusti 22, 2006

Jag hjärtar mitt nya jobb

Jag har aldrig haft ett lika seriöst arbete som nu. Som i "på riktigt". Ett arbete som ger effekt och påverkar många barns vardagsliv. Det känns meningsfullt... Nyttjosamt. Behövligt. typ.

Alltsedan dagen jag tog över fritidshemmet har jag satt igång en kraftig upprustningsprocess av stället. Operation uppfräschning. Förbättring. Sanitering. Organisering. De första dagarna var jag där själv och skrev ner listor av allt jag ansåg behövde göras. Sen började jag skövla ut skräp och slitna föremål. Plocka ner inaktuellt grejs på väggarna. Städa bort i städskåpet liksom, där jag hittade numera antika rengöringsprodukter under centermetervis tjockt dammlager. Samt en musfälla.

Det blev ungefär 7 stora svarta sopsäckar och en och annan söndrig möbel.

Nu håller dom på att måla om stället och jag har börjat köpa in nya leksaker. Det ska bli ett riktigt mysigt fritidshem! Och de som jobbar där ska verkligen trivas. Tillsammans med barnen.

Ja, det är ett något utsatt område som det där hemmet är beläget i. Men hey... jag är tjejen som gillar slitna skor och hål i kläderna. Och mina jesus-komplex kommer till användning här, när planer på konstruktiva aktiviteter för barnen ska sättas i verk.

Så, det är mycket just nu.
Skolan börjar imorgon.

I övrigt flyter livet.
Liksom.

Flyter som i Flyt.

Pratade med en intressant människa i en "heitapottur" igår. Han var dubbel (hur man nu kan vara det) Reiki-mästare, vilket innebär att han arbetar och lär ut konsten att avge energi med händerna. Och jobbar även med NLP (neuro-lingvistisk programmering), vilket Freud Svala tycker är intressant. Funderar på att ta en kurs i höst kanske så att jag kan bli riktigt helig.

Vem sa att kvinnor inte kan bli upplysta?
Har nån sagt det?

Jag vill se fler Buddha-kvinnor.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

NLP är rätt intressant för det är ju i grunden en väldigt kognitiv psykologi. Enkla tricks och övningar för att få en person att bryta mönster o så.

Jag säger kör!

23/8/06 07:35  
Blogger Lyckliga Grodan said...

de kan det.. kvinnar alltså.. i allra högsta grad..
buddhismen förvånar mig genom att vara könsneutral.. som kvinna finns det inga påhopp om orenhet vid mens.. lägre ställning eller annat tjafs..

24/8/06 11:15  

Skicka en kommentar

<< Home