tisdag, augusti 15, 2006

The Wilhelm Scream

Det finns tydligen en "grej" bland filmklippare. En liten plot. En hemlig bluff som är ungefär lika nödvändig som när Peter Jackson skymtar i sin egen film "Sagan om ringen" (i egenskap av lortig bondtölp) under en mikrosekund, med en fet morot i käften.

Jag talar om en helig vrålreplik, som vi har hört sådär 100 gånger typ. Precis samma skrik, i 50 olika filmer typ! (Orkar inte räkna). Jag känner mig grundlurad. Jag menar, fan vad smidigt.

(OBS! Klippet nedan är klart skrattbart)





Wilhelm-skriket föddes alltså i en westernfilm på 50-talet, men har av någon anledning blivit en slags maskot i klipparnas värld, och har sedan dess klämts in i ett otaligt antal filmer. (Wikipedialista)

Vilken fin tradition.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kobra/svt gjorde ett inslag på wilhelm-skriket för ngt eller ett par år sedan. Mest fascinerad blev jag då över att jag aldrig ens slagits av att det kunde vara samma skrik som hördes i film efter film. Wilhelm har liksom definierat "skriket" - det är så idébilden av ett skrik låter.

15/8/06 22:45  
Blogger Fröken Lund said...

Tack!

Det här muntrade faktiskt upp mig.

Jag tycker inte ens att skriket passar någon annan än Långben. Det är ju skitdåligt!

16/8/06 19:53  

Skicka en kommentar

<< Home