onsdag, augusti 23, 2006

MMMmmmmmm DAAAaaa

Jag satt alltid lika klistrad när Linus på Linjen tecknades fram i rutan. Strecken som framkallade bilden av en aggressiv liten smurf, som frustar fram hånfulla skratt och råkar ut för missöden.

Jag fascinerades av det simpla. Att man kunde skapa så mycket liv av bara några välvalda streck. Nu ser jag att det är en riktig Feng Shui sketch! Sparsmakat, minimalistiskt och därför extremt ekonomiskt med tanke på effekten.

Finurligt.

Tänk vilka få element som används. Jag kan komma att tänka på 1. bakgrundsfärgen, 2. linjen/strecken, 3. Handen/pennan (som skapar den där roliga Big Brother känslan, Gud som flikar in liksom) 4. Rösten. 5. Och så det fantastiska Soundtracket...

Och vips...
En kaxig fransman, med karaktär utöver det vanliga, har uppstått.
Konstigt... jag läser in mycket "meta" betydelser i det här... typ den frustrerade människan som blir både bönhörd och förbannad över den "allsmäktiges" påhitt. Typ. Existentiell frustration.

10 Comments:

Blogger eff said...

Jag älskade Linus på Linjen när det visades på teve. Nostalgi.

23/8/06 21:20  
Blogger Dan (gearhead) said...

hade nästan glömt bort....så skönt flabb :)

24/8/06 05:33  
Anonymous Anonym said...

Svala, din blogg fungerar perfekt som min dagliga underhållning.. Wilhelm scream, Borat, fyllemess, grape lady(aj aj, men skadeglädje är ju enda sanna glädjen) & älskade Linus. Jag laddade precis hem 10 avsnitt och kikade på, härlig nostalgi, och jäkligt fyndig
humor!(han är förresten italienare)

Underbart att du gillar jobbet, berätta mer när vi ses på msn.
kram

24/8/06 07:22  
Blogger Fröken Lund said...

Åååh. Linus på linjen är helt underbar. Hans asgarv när han står där och lite überkaxig ska skratta åt alla andra figurer som råkat hamna på samma linje av den där handen, som jag också uppfattat lite som Gud faktiskt.

Jag såg en snutt för ett år sen också och då stod det i slutet att det var nån italiensk produktion. Det var helt nytt för mig. Jag hade nog aldrig reflekterat över vilket land Linus skulle komma ifrån. Men när man ser den här snutten på din blogg så kan man faktiskt nästan höra honom snacka italienska. :-)

Kul!

24/8/06 12:59  
Blogger Urologen said...

Fransman alltså, för mig har Linus på linjen alltid varit italienare. Fråga mig inte varför, något med tonfallet kanske?

Har du förresten lagt märke till att Pingu och hans föräldrar och syskon, pratar nästan precis som Linus?

25/8/06 11:39  
Blogger Johan Sundström said...

Om du gillar handen, kanske du tycker om Sinfest med? Linus är stor humor.

26/8/06 10:23  
Blogger krilli said...

johan sundström FTW! Jag havde glömt Sinfest, tack.

28/8/06 22:18  
Anonymous Anonym said...

jaa, han pratar precis som pingu ju! HAHA!

29/8/06 09:46  
Blogger Svala said...

Alltså, nu har jag gått till botten med det här! Tydligen är detta en italiensk produktion men herr Linus pratar visst en närmast obegriplig variant av Italienska. "High speed slang-språk", som inte ens en italienare hinner ta till sig och förstå.

Herr Linus är alltså en obegripling med italienska rötter.

30/8/06 19:18  
Blogger krilli said...

Obegripling :)

30/8/06 22:18  

Skicka en kommentar

<< Home