onsdag, juli 05, 2006

jag tror jag tror på sommaren... lalala

Ni klagar på solen och värmen... HAHA!!! Idag fick jag höra att under hela juni månads 30 dagar har solen endast visat sig vid tre tillfällen här på Island.

TRE!

Jag känner mig genomskinlig.

tunn
torr
och blek.

Låt mig få romantisera jordgubbs-Sverige och eran kvalmiga värmebölja för en stund. Jag lovar att det är bättre än konstant grå himmel. Med nederbörd.

(nederbörd? vilket ord alltså!)

...

Idag har jag dock trotsat alla mina ideal om hur en sommar egentligen ska te sig, och tagit mig till en strand för att bada!
(I regnet)

Det finns nämligen en strand här i Reykjavik och det är den enda badstranden, vad jag vet, som folk faktiskt använder sig utav på sommaren för att bada och sola. Jag måste ta en bild på den så ni får se! Den är nämligen UPPVÄRMD! Jajamensan! Eftersom islänningar är bortskämda med ordentligt uppvärmda badhus låter man en varm källa mynna ut i viken för att värma upp havet just där, så att det ska vara runt 18 grader i havet!

Och sanden är importerad. Den är guldbrun istället för svart.

Där finns också en "heitapottur" på plats så att man i alla väder inte ska behöva frysa häcken av sig. Så där låg jag ensam idag och sträckte på tårna. Tittade ut över havet efter doppet och betraktade regnmolnen hastigt dra förbi mig. Ganska rofyllt faktiskt. Jag tror inte att folk har fått upp ögonen för badplatsens potential, eftersom jag var ensam gäst idag (förutom ett tyskt par som dök upp). De flesta väntar väl fortfarande på att solen ska ta bort molnen först.

2 Comments:

Blogger Peter Madison said...

För att vara genomskinlig och blek så är du färgglad när du skriver! Så, det var dagens smörklick det....!

5/7/06 21:53  
Blogger Svala said...

Tack Madison! Det var kul att höra!

6/7/06 00:05  

Skicka en kommentar

<< Home