fredag, april 20, 2007

Rök i Rökviken



Idag firas den första sommardagen på Island, vilket inte bara är grymt vilseledande utan även ganska besvikande. Den faktiska årstiden är en nyss uppvaknad vår och jag vet faktiskt inte varför kalendern säger att det är sommar nu. Måste ha varit propaganda av nåt slag förr i tiden. Hur som helst så firades denna dag något dämpat i stan idag eftersom Reykjaviks hjärta brann våldsamt igår så att röken lade sig över hela området. När jag var där idag rök det fortfarande lite från husen som drabbades. De totalförstördes. Det är lite sorgligt för det ena huset var över 200 år gammalt. Trähus. De flammade upp som tändstickor. Restaurangen Café Ópera och klubben Pravda är no more. Inte heller "Fröken Reykjavík"; korvkiosken som serverat hungriga partajare korv och läsk sedan urminnes tider. Den låg mellan de två husen och är troligtvis boven i dramat. Korvar är av ondo gott folk. I tell you.

8 Comments:

Blogger Fröken Lund said...

Men åh, jag känner igen mig! Så hemskt tråkigt med branden. :-(

Jag besökte aldrig Pravda, men jag har ju onekligen passerat det flera gånger.

21/4/07 18:23  
Anonymous Anonym said...

ååh det finns en Pravda i Dublin också!

26/4/07 20:33  
Blogger Svala said...

fröken lund, ja jag tänkte att ni som har varit i Reykjavik skulle känna igen er. Det ligger ju mitt i stan. Pravda var för övrigt i mitt tycke inget att sörja direkt. En ytlig klubb med plastmänniskor.

dezzy, Pravda är väl ett ganska snyggt namn egentligen. Kommer inte ihåg vad det betyder, men har för mig att det är nåt snyggt "Carpe-Diem"-aktigt.

26/4/07 23:10  
Blogger Svala said...

Jaha, efter lite googling ser jag att Pravda var en känd rysk tidning. Och så hittar jag ett påstående om att Osama B.L. fortfarande lever.

http://english.pravda.ru/topic/Osama-276/

Där ser man.

26/4/07 23:15  
Anonymous Anonym said...

Pravda betyder Sanningen...

27/4/07 00:10  
Blogger Svala said...

tack anonym! Så var det... dumdudumdudum... vad allvarligt det blev nu!

27/4/07 08:34  
Blogger Svala said...

Men usch då... vad tragiskt att en nättidning som kallar sig "sanningen" påstår att Osama planerar en ny attack.

27/4/07 08:36  
Blogger Fröken Lund said...

Det var väl av den anledningen - ryktet om ytliga människor - som det aldrig blev att jag besökte Pravda. Jag gillade däremot Kaffibarínn. Mysig inredning där.

28/4/07 17:48  

Skicka en kommentar

<< Home