fredag, april 13, 2007

Gör ett litet inflik här (i tystnaden, jag vet, men jag mår bra av att få lite distans till bloggen. Det är antingen glesa inlägg eller ett avslut på det hela, vilket jag inte är så sugen på egentligen) efter att nyss ha sett på SVT´s "Inför Eurovision", eller vad det nu heter, gå på isländsk riksteve. Ni har säkert hunnit se den innan? Ja, ni som överhuvudtaget uppskattar nöjet med Eurovision och är nyfikna som jag på bidragen i år. För det handlar ju inte om bra eller dålig musik. Det handlar ju om Eurovision som GREJ! I alla fall. Jag kände hur jag nästan rodnade och sjönk djupare ner i soffan när jag insåg att Eiríkur Hauksson står kvar i år som paneldebattör, även om han faktiskt är med och representerar Islands bidrag i år. Pinsamt kändes det. Jag satt och skämdes! Och kunde inte riktigt motivera för mig själv hur jag kunde gripas av så starkt engagemang. Men ja... pinigt. Att de dessutom körde en alldeles specialgjord presentationsvideo av Eiríkur innan låten kördes igång. Ja... det var väl lite over the top va. Och sen... att stå där i en ring och ge kollegan betyg inför hela svenska folket och dess nordiska grannar. Va.. ja som sagt. Pinigt. Begriper inte varför han får va kvar som bedömare när han själv är med. Men ja. Han är fin Eiríkur. Jag gillade inte låten själv från början. Tyckte den var seg. Och gammaldags. Men efter att ha sett de andra bidragen låter han ändå rätt fin tycker jag. Lite mer mänsklig. Inte så popmodern. Jaja... jag fick för mig att kolla upp honom, Eiríkur, på Íslendingabók. Och tihi. Jag kanske inte borde berätta det här med risk för att stämpla Islandsfolket som komplett inavel. Men ja, vi är ju faktiskt släkt jag och Eiríkur. Inte så långt tillbaka heller. Det hade jag faktiskt ingen aning om.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Man kan ju inte annat än att hålla med om att det är förvånande och pinsamt. Ser inte på TV för tillfället, men har tänkt på det och utgick från att Eiríkur skulle ersättas. Men men, ju mer pinsamt desto roligare. Sällan har jag skrattat så gott till Eurovision som när Silvía Nótt uppträdde förra året och drev med hela sirkusen. Tycker förresten att Eírikurs låt är helt ok, när man ger den en chans. Inte för att den kommer ha någon som helst chans i Finland dock. Kul förresten att ni är släkt, Eiríkur och du. Inavel är ju naturligtvis att ta i, men det är ju ett litet och lagom intimt land. Jag mötte förresten Eiríkur i Kringlan här i veckan. Alltid dessa sammanträffanden här på Island... /bloggläsare i 101

14/4/07 13:49  
Anonymous Anonym said...

Tycker det är tråkigt att du funderar i tankarna om att sluta skriva på bloggen. Är inne ganska ofta på din blogg och läser. Man får lite kulturutbyte. Alltid lika roligt att läsa vad du tycker.

Men jag kan inte säga att jag inte har tänkt att man kanske ska sluta blogga.

15/4/07 12:28  
Anonymous Anonym said...

Ville bara påpeka att alla isländingar är släkt med varandra mer eller mindre. Kalla det inavel om man nu vill kalla det så... Men man brukar inte kalla det att vara släkt med någon om det går längre bak än 4 generationer. Man får t.ex gifta sig med någon som är släkt med en sen 3 generationer tillbaka.

16/4/07 17:26  

Skicka en kommentar

<< Home