torsdag, april 26, 2007

Bort med rost

Gymnastiken har blivit mitt nya forum för utmaningar. Jag tränar regelbundet två gånger i veckan och känner hur nånting "lossnar" för varje gång. En spänstig ådra kickar igång, rörelserna blir smidigare och musklerna får liv och gör som jag säger.

Varje gång jag har lyckats utföra en svår övning har jag känt ett lyckorus som därefter ersatts med en lust att överträffa nyss erövrad bragd. Vilket får mig att troget återvända till nästa pass.

Idag lyckades jag köra handvolt med en frivolt direkt efteråt. Visserligen på en lång trampetmatta med extra studs, men det är alltid en start. Bara att ha vågat och UTFÖRT rörelsen gör mig tillräckligt envis för att jag ska ge mig f.n på att klara av att göra det på vanlig golvmatta snart nu också.

Jag har också överträffat rädslan att göra rundat flikflak (den där man slänger sig hejvilt bakåt med armarna och sätter i dem i golvet så att benen sen kan dra runt så att man landar i mattan med dem). Jag kör om och om igen tills jag känner mig säker. Nu vill jag kunna göra två flikflak på raken. Sedan tre. Kanske kronar verket med en salto på slutet sen. Jag har börjat köra salto från trampolinen på badet. Det är kul.

Idrottspsykologi är egentligen alldagspsykologi. Jag lär mig mycket om hur jag fungerar genom att utsätta mig för det här. Anta utmaningar och lära känna mig själv i processen. Begränsningarna, koncentrationen, viljan. Lyssnar på kroppen. Bemästrar den. Jag måste få engagera mig i utmaningar för att vardagen ska kännas meningsfull. Gymnastiken duger okej än så länge. Gymet har jag inte besökt på flera månader. Att springa utan mål i sikte (annat än någons bakdel som pressar i motionscykeln framför mig) samtidigt som jag andas in omgivningens svettångor, lockar inte direkt.

6 Comments:

Blogger krilli said...

Power!

Det är mycket bra att få se poweret i deg. Förlåt min svenska, men you can feel it through the telephone.

Magiska kvinnan blir salto-utförelsesninja. Keep at it och keep us posted.

27/4/07 12:13  
Blogger Sara Ödmark said...

Shit, låter avancerat. I'm impressed.

27/4/07 14:11  
Blogger smul said...

Mjo och jag blir lite avundsjuk för att jag verkligen inte skulle klara det där.

28/4/07 07:08  
Blogger Fröken Lund said...

Jag är avundsjuk på din beslutsamhet att göra det där. När det handlar om att göra akrobatiska konster så har jag alltid varit rädd för att landa på huvudet och slå mig. Men jag minns när man gjorde volter när man hoppade trampett på högstadiet. Det var en frihetskänsla att klara av att landa perfekt på fötterna. Kroppskontroll är underbart. Just nu har jag inget överflöd av den varan direkt.

Har du tävlat i gymnastik tidigare eller är det här helt för nybörjare? Det hade varit underbart att få gå i gymnastik för vuxna nybörjare, fast utan krav på att man ska uppnå en viss nivå men samtidigt möjligheten att lära sig det bra. :-)

28/4/07 17:53  
Anonymous Anonym said...

Svala!

Visit my invitation to te next concert:
http://www.pianosolo.com/html/PIANOSOLO - 050507.html

it is an "augenohrsmacka"

Lots of greetings!
Stefan P!!!

30/4/07 19:41  
Anonymous Mikaela said...

Hey you ! Vart går du på gymnastik någonstans ?? =O Är super intresserad på att börja igen, men vill hitta någon bra grupp. Där jag inte är "för gammal" då jag är ringrostig. haha =) jag är 21, och har gått på gympa mellan åldern 5år till 14år, och det är ju ett tag. Hör gärna av dig om du går i någon grupp, i stockholm =) / Mvh . Mikaela. - Theana@live.com

9/12/11 03:18  

Skicka en kommentar

<< Home