måndag, oktober 02, 2006

400 inlägg senare

Jag har kopierat hela Fragmentarisk in i ett word-dokument där den ska få vila i frid. Mitt skriv- och fotobehov kommer kräva en ny blogg någonstans, men förmodligen inte på blogger då den jämt ska strula.

Det har varit en omvälvande och spännande och ROLIG bloggresa. Det började som en kittlande idé att få dokumentera mitt (i regel) ganska actionfyllda liv och få reaktioner på det, men sen kom prestationsångest och annat jobbigt in i bilden. Bloggberoende!

Nu behöver jag vila och titta mig omkring.

Det finns olika saker som jag har haft svårt för med bloggandet.

1. Bloggens direkthet. På grund av den dagsfärska uppdateringstakten har tankar man har haft under dagen, som man har velat skriva om på bloggen, hunnit bli gamla och trista när man väl försökt sätta dem i ord. Inläggen ska helst födas när man väl sätter sig framför datorn och känner att det börjar flöda genom fingrarna. De ska inte jäsa i huvudet under dagens gång. I mitt fall känns det som jag upprepar mig när jag försöker skriva ner planerade inlägg. Det blir pretto.

2. Kommentarerna. Ibland har jag skrivit bara för att få kommentarer. Känns inte bra. Jag gillar era kommentarer men det är inte rätt utgångspunkt för ett posta ett inlägg.

3. Offentliggörandet. Jag skriver i min egen person men vill radera hälften av det jag har skrivit här bara för att jag känner att jag inte riktigt står för det. För mycket trams!

Detta är med andra ord något som jag vill undvika nästa gång jag tar tag i en blogg.

Tack för mig, och tack till er!
Until next time!

Stor kram på er!

23 Comments:

Anonymous Anonym said...

En fråga, hur kopierar man in hela bloggen i ett worddokument?

2/10/06 06:59  
Blogger Fröken Lund said...

Men..

:-(

2/10/06 10:38  
Blogger krilli said...

På samma tid och jag saknar bloggen, supporterar jag bestemmelsen. Ut att bygga slott!

2/10/06 11:04  
Blogger Svala said...

sockerdricka, under "Change settings" fliken kan man ändra så att ett större antal inlägg visas per sida. Jag valde typ 50. Sen tog jag en månad i taget för att alla inlägg ska med. Tog "ctrl+a" (markera allt), "ctrl+c" (kopiera), "ctrl+v" (klistra in)

Men så får man finputsa allting efteråt och radera text som inte ska vara med i word-dokumentet.

Det trista är att kommentarerna inte följer med, men det är sånt man får leva med.

2/10/06 11:56  
Blogger Silverfisken said...

Fan. Vi ses på Island.

2/10/06 13:47  
Anonymous Anonym said...

Tack för kaffet.

2/10/06 16:52  
Blogger eff said...

Kära Svala, jag kommer sakna dina ord och dig. Din närvaro har varit fjärran men den har ändå varit.

Lova säga till när du börjar igen. Har ju varit med ända sedan passagen-tiden.

Snyft. Harkel.

2/10/06 18:21  
Blogger k said...

Åh. Säg till mig också. Och tack. Och lycka och välgång på färden och allt sånt därnt.

2/10/06 21:29  
Blogger Fröken Lund said...

Fortsätt gärna besöka och kommentera i min blogg.
Du är ju min favorit här ute. Vem ska jag nu själv hälsa på hos?

2/10/06 22:00  
Blogger Svala said...

Silverfisken, tro det! Det hade ju vatt nåt!

Anna, tack själv!

Eff & Konsternerad, vad goa ni är! Ska viska till när det är dags för nya påhitt.

Blickstilla, jag drar förbi bloggar med jämna mellanrum och kollar. Det finns många bra därute. Vad smickrande att höra att jag varit favorit! yay!

3/10/06 12:48  
Anonymous Anonym said...

jag funderar på att skaffa blogg ju. hörde att folk klagade på blogg.se så jag tänkte försöka med blogger/blogspot. vad är det för fel på det nu då? :/

4/10/06 16:47  
Blogger eija said...

1:an är så himla sann

4/10/06 21:20  
Blogger Svala said...

maria, det jag har råkat ut för ett oändligt antal gånger på blogger är att när jag har skrivit ett långt inlägg och sen tryckt på "publish" så har "sidan kan inte visas" dykt upp, och mitt inlägg har försvunnit. Vet inte om man helt enkelt måste skriva snabbt så man inte hinner bli utloggad under tiden. Ibland fungerar det att först skriva i word och sen kopiera in texten i blogger. Annars är väl blogger helt ok. Jag funderar själv lite på wordpress.com.

eija, vilken 1:a?

5/10/06 10:10  
Blogger Dan (gearhead) said...

Hoppas det blir en "next time"....

6/10/06 12:26  
Blogger eija said...

1:a punkten svala mín

6/10/06 20:32  
Blogger eff said...

Jag måste ändå liksom protestera mot tystnaden än en gång.

Pappersblogga eller nåt. Skriv ner på post-its eller nåt och scanna in och gör det till inlägg. Då blir det ju spontant och lite konceptbloggigt vilket ju är sexigt.

Jag griper efter halmstrån här. Svalor är flyttfåglar och det är höst. Både himlen och webben är tom på svalor. Det är för få svalor för att man ska vilja acceptera det.

12/10/06 20:56  
Blogger Kottemor said...

Har tillbringat kvällen hos dig.
Fastnade och gillade:)

Kramar

15/10/06 19:08  
Blogger Spökplumpen said...

Minns att jag fastnade för din underrubrik: "Bloggen det växer mossa på"... Berätta vart du tar vägen sen!

18/10/06 08:38  
Blogger Fröken Lund said...

Ja, Svala. Jag vill också veta vart du tar vägen efter detta.

Jag går fortfarande in på bloggen med hopp om att du ska ha ändrat dig.

Det finns ju så mycket man aldrig kommer få svar på. Exempelvis historien om böckerna under sängen osv.

:-(

25/10/06 12:48  
Blogger Svala said...

Söta ni! Självklart kommer jag att berätta när jag sätter igång igen. På den här bloggen. Jag har fortfarande inte fått tummen loss och samlat folk och fä med nödvändig utrustning för att få loss sängbotten, men det måste ju dokumenteras och berättas klart när det väl inträffar.

Jag har faktiskt börjat leka lite på en ny blogg men det är för tidigt för mig att presentera den ännu.

Stor kram!

26/10/06 00:08  
Blogger krilli said...

Gad dem hvað ég hlakka til að sjá nýja bloggið

26/10/06 14:28  
Blogger Naja said...

jag väntar ivrigt på eventuell uppdatering och hoppas att höstsolen skiner i din värld. kram.

17/11/06 15:56  
Blogger Svala said...

Naja, tack! Fick skrivsug av din kommentar! Kramkram!

21/11/06 00:30  

Skicka en kommentar

<< Home