onsdag, september 27, 2006

daglogg 2

Jag får cred i eftertexterna i Heimir´s dokumentärfilm. Det känns klent men kul. Klent som i att jag egentligen skulle vilja ha sett en egen film i rutan med mitt namn placerat i produktionsdelen. Men kul såklart att få cred. Jag gjorde inte så mycket. Mer än att följa hela processen från idé till handling. Pratsnack. Och så ordnade jag ett möte med min vän Marco som har jobbat en del i Shanghai (där han är just nu förresten o jobbar, även om han blivit en av de officiella regissörerna på Sagafilm) och kunde berätta lite praktiska grejer om Hong Kong för Heimir innan han åkte.

Sen kom det reklam. I en av snuttarna uppmanas islänningar att släcka alla ljus i Reykjavik klockan tio imorgonkväll. Alla ska ge sig utomhus och titta på stjärnorna tillsammans och på riksradion kommer man att berätta live om de olika stjärnbilderna. Hela ceremonin är tänkt som invigning av den internationella filmfestivalen i Reykjavik som startar nu i helgen. Ingen dålig invigning I say.

Programmet är späckat av intressant film och folk. Jag tänker se så mycket jag kan. Ska försöka stämma träff med Emma Gray Munthe också, som ska åka hit till Island imorgon lagom till filmfestivalen. Hon var en av jury-medlemmarna när jag jobbade med Fantastisk Filmfestival i Lund förra året och vi kaffepratade en del när jag var uppe i Stockholm och sökte lyckan på Big TV. Jag ska försöka att inte besväras för mycket av att jag inte är så engagerad i filmskapande just nu, jämfört med sist vi träffades, men hon är värsta fina jordnära tjejen och det ska bli kul att se henne igen om vi lyckas!

4 Comments:

Blogger krilli said...

Mér finnst það ótrúlega gaman að Reykjavík skuli gera eitthvað svona "pointless" og fallegt eins og að slökkva öll ljósin.

Það er góðs viti að þeir sem ráða yfir stóra takkanum séu búnir að sjá ósýnilega munstrið. Götuvitar eru eitt það praktískasta og skynsamlegasta sem við höfum fundið upp, en að nota þá svo þveröfugt, að slökkva á þeim til að lýsa upp eitthvað ósýnilegt, er brilljant. Fokkingst mikilvægt.

28/9/06 09:34  
Blogger krilli said...

Förlåt, somma tankar kann inte översättas om man är lite språk-handicappad :)

28/9/06 09:35  
Blogger Svala said...

Æ já, þetta er voða falleg athöfn. Sameinar eyjabúa og gerir myrkrið hlýlegt. Ég ætla að taka þátt! Viltu vera memm?

28/9/06 12:13  
Blogger krilli said...

PANT vera memm

28/9/06 17:18  

Skicka en kommentar

<< Home