tisdag, januari 03, 2006

Tempting... But...

"Årets Völuspá klar" skyltas det med stora bokstäver på veckotidningsfronten.

Det är tradition på Island att Völvan siar om det kommande året. Spådomen omfattar likväl världsliga händelser och antalet kommande vulkanutbrott på ön... som hur det kommer arta sig mellan Holmes och Cruise, typ. Detta på mer eller mindre fullt allvar. Och folk köper med mer eller mindre allvarligt intresse. Eller kanske av ren vana. Eller av rädsla blott för att annars inte kunna veta sin egen framtid.

Jag tänker inte läsa Völuspá i år.
Jag tänker klara mig utan!
Minsann!

Sån tuffing jag är.
Rebellisk nästan.

När jag berättade för mamma igår att jag börjat flytta in i min nya lägenhet undrade hon när jag tänkte sova där första gången och tyckte att jag skulle satsa på lördag.

- Varför just lördag? Undrar jag.
- Lördag till Lycka! Förklarar mamma.

...

- Eller Fredag till Framgång, fortsätter hon.

För en liten stund frestas jag av tanken att allting kommer ordna sig för mig, bara om jag väntar tills på fredag med att inviga mitt nya hem med min sömn.

..

Men hell... bort med all vidskeplighet. Det måste väl ändå få bero på mina ansträngningar om jag blir framgångsrik eller inte.

Fast tänk om mamma har rätt...

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Völva låter som vulva på göteborgska...

4/1/06 11:58  
Blogger Svala said...

Tänka sig...

men sen är de ju också lite halvsnuskiga av sig för det mesta, göteborgarna.

4/1/06 21:57  
Blogger eff said...

Tror du har helt rätt i näst sista stycket.

Det finns nog viss placeboeffekt i spådomar och sådant, det ska man inte bortse ifrån. Men rent vetenskapligt är det ju ingen som vunnit James Randis pengar än.

4/1/06 23:14  
Blogger crrly said...

Ytterligare en anledning att ÄLSKA Island!

Trodde faktiskt inte att Völuspa fanns kvar.

8/1/06 20:10  

Skicka en kommentar

<< Home