måndag, januari 30, 2006

O vanor

Jag har blivit klockad till höger och vänster av folk som tycker att jag ska blotta mina ovanor här på bloggen. Jag har grubblat i flera dagar nu och kommit fram till att jag knappt har några vanor ens i vardagen. Hur i herrans namn ska jag hinna utveckla ovanor, mitt i allt? Att leva 100% i nuet kanske är en ovana? Eller så är jag en rätt igenom Ovanlig människa. (Metafår skämt höhö).

Men självklart har jag ovanor.
Fler än vanor åtminstone.

Här är några:

1. Jag säger "bajs". Ofta.

2. Jag basunerar friskt att jag mår skit, om jag mår skit.

3. Jag analyserar ofta sönder saker till obetydliga små tankemolekyler. (Det är därför jag just nu har svårt att greppa vad en "ovana" egentligen innebär. Ordet står för ett abstrakt fenomen jag har svårt att knyta an till. Eller kanske inte vill hålla med om helt och hållet kanske. Vad är det som gör att vissa företeelser ses som en "ovana". Att det har "negativ" inverkan på ens liv?)

4. Det har hänt att jag grymtat till vid våldsamma skrattanfall

5. Jag låter en och annan korv slinka ner, även fast jag tycker det är jätteäckligt med avlidna svin.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag avskyr när tjejer säger "bajs" och det känns som att alla gör det hela tiden nu för tiden. Ta bort mig!

Tjejer ska va söta å mysiga med rosiga kinder!

30/1/06 22:25  
Blogger Svala said...

caiman, jag är ledsen att behöva säga det... men bajs är ett ganska skönt ord faktiskt. Används dock mest i bloggosfären. Och jo, fina flickor fiser faktiskt. Även de med rosiga kinder.

Vadå "ta bort dig" förresten?

30/1/06 22:31  
Blogger eff said...

Jag tycker bajs är ett bra ord. Använder det dock sällan själv. Brukar utnyttja gamla hederliga svordomar som "fan" och "helvete". Ibland slinker ett "fittu" ut, vilket är finska, men blir svenskt om man tar bort u:et och ersätter med första bokstaven i alfabetet. Jag har lärt mig det från rallysändningar, när Grönholm eller någon annan finne kör av brukar producenten ibland missa att *bleep*-a just den svordomen.

Måste nog erkänna att jag gillar när flickor svär. Särskilt när det är flickor som oftast inte svär, men blir lite arga och låter orden flyga fritt. Det är lite...hett.

30/1/06 23:15  
Anonymous Anonym said...

eff: det heter vittu, inte fittu. *finsk*

31/1/06 07:31  
Anonymous Anonym said...

Svala:
Jag är medveten om att även flickor gör allt det där som gud borde kunnat komma på en smidigare och mindre illaluktande lösning på. Tycker ändå att just ordet "bajs" låter så illa. "Skit" har jag inga problem med alls av nån anledning. Ordet "bajs" känns så himla brunt å kladdig på nåt sätt...
Att jag skrev "ta bort mig" har sin bakgrund i ett radio-program som sändes i p3 tills för ett litet tag sedan. Salva hette det och det var Stefan Livh från Rally som var programledare.
Ett återkommande inslag i programmet var dokusåpan "Club Goa Gubbar" som var en parodi på "club goa". Jörgen mörnbäck imiterade massa goa göteborgare (lasse brandeby, lasse kronér, glenn hysén och carl-einar häckner bland annat) som tävlade och röstade ut varandra. På nåt sätt lyckades dock alltid en icke-göteborgare ta sig in i programmet så det var alltid lätt att veta vem som blev utröstad.
En gång var Claes Månsson där och han sa hela tiden "jag vill inte vara kvar här, jag vill åka hem till stockholm. Ta bort mig!"
Och när jag skrev kommentaren ovan så satt jag å tänkte på det avsnittet och just "Ta bort mig!" beskrev väldigt bra hur jag känner när halva jordens befolkning (kvinnorna) plötsligt börjar skrika "Bajs" till höger och vänster.

eff:
Håller med om att det kan vara lite hett när tjejer svär men då ska det vara tjejer som inte svär annars som du skrev. Framförallt ska de inte säga "bajs"...

maria:
En gång stog jag å väntade på spårvagnen med några kompisar i göteborg och det kom fram en man å sa nåt på finska till oss. "Ja, ei saa peittää"(fast med rätt stavning men antagligen fel uttal) sa jag då. Han blev impad och jag fick förklara att jag hade fått min finska-utbildning från vårat element hemma på toaletten.
Så stod vi där å småprata lite och sedan klev vi på spårvagnen. Finnen gick på lite längre bort i vagnen. Efter en stund hör vi världens rabalder borta vid den andra spårvagnsdörren där finnen stigit på och vi tittar dit. Då har finnen dragit fram en kniv mot en man som, oturligt nog för finnen, var en civil-klädd polis och som utan problem brottade ner finnen.
Jag intalar mig att genom att imponera på honom med mina finska-kunskaper räddade jag mitt liv. Antagligen inte men ändå. Nu för tiden säger jag nästan alltid "ei saa peittää" till finnar när jag träffar dem. Känns säkrast.

31/1/06 09:51  
Blogger eff said...

Maria, aha, men uttalet av V:et är ju med eff-ljud (hihi). I alla fall om man går efter Markus Grönholm när han satte bilen i ett dike under ett rally förra året. Han klämde ur sig ett mäktigt "vittu!", sådär att jag riktigt log.

Förresten, Svala, när du säger "bajs", gör du det då på Svenska eller Isländska? Och vad heter det på Isländska om så är fallet?

31/1/06 14:53  
Blogger eija said...

jag sager bajs ackligt mkt. det ar liksom my thing. jag ar nastan kand som bajskvinnan. eller bajssagarkvinnan.

knus

31/1/06 20:53  
Blogger Svala said...

wow, vad glad jag blir över att hitta ett en sån storskalig kommentar här, något rekorderlig. Största jag läst faktiskt! Bra jobbat Caiman :)

eff, jag säger inte "bajs". Alls. Men gillar att skriva det av någon anledning. En trotsig fjantig nerv som ligger bakom kliar i fingrarna...

måååstte... skkkriiva... bababbbbajs. (!)

Hade jag velat uttrycka motsvarande betydelse på isländska hade jag sagt (och nu skrattar du nog snart) "Kúkur". Skit heter "skítur".

Så... vad bra att den här bloggen aldrig blir seriös. Darnt.

Knúsa Eiju líka.

31/1/06 21:48  
Anonymous Anonym said...

det är bara tyskar och diverse okunniga människor som uttalar finska v som f. :)

31/1/06 23:27  
Blogger eff said...

Hihi, skítur. Det ligger väl i linje med min teori att en Islänning skulle förstå svenska hjälpligt om man bara lade till ur-ändelsen på vissa ord. "Hejur, hur mårur du?" och så vidare.

Maria, hm, och jag är ju inte tysk. Illa, illa, gorilla.

1/2/06 12:16  

Skicka en kommentar

<< Home