fredag, mars 03, 2006

You have not been identified

Jaha... Ögonscanning som identifikationsmetod! På spa-anläggningen skulle vi scanna ena ÖGAT för att få tillträde in. Japp. Kvinnan i kassan hänvisade mig mot en liten apparat som jag skulle stirra in i, utan att blinka. Det zoomas fram och tillbaka. En röst börjar plötsligt tillrättavisa mig. "You are standing too close". "Look into the center of the square". "Identification NOT completed!!!" Drygt. Stod till slut med ett galet uppspärrat öga och började känna mig lite smått besvärad när den plötsligt utbrister "Thank you for your co-operation" i en triumferande stämma. Jag garvade på mig.

Sen blev det dags för incheckning till omklädningsrummet. Jag hade börjat gilla High-tech känslan och det var lite James Bond över mig när jag ställde mig framför nästa apparat. Och stirrade klart och tydligt in i den. "You have not been identified" piper den då. Av någon anledning blir jag inte ens förvånad. Men jag blir insläppt ändå.

Sci-Fi flopp.
Så komiskt.

4 Comments:

Blogger eff said...

Aha, biometrisk identifikation. Busigt. Ett falskt negativ åkte du på också.

Biometri är lite den heliga graalen när det gäller identifikations- och autentiseringsmetoder. Tyvärr är det alltid långt ifrån perfekta system.

3/3/06 20:18  
Blogger crrly said...

Dagens Sydsvenskan: http://sydsvenskan.se/skane/trelleborg/article145847.ece

Kram!

6/3/06 07:17  
Blogger crrly said...

Har skrivit lite om isländsk litteratur ikväll. Läs om du vill.

6/3/06 22:06  
Blogger Svala said...

tack för länken crrly, det där gillade jag att läsa! tacktack!

7/3/06 00:11  

Skicka en kommentar

<< Home