söndag, februari 26, 2006

Söndag 26 februari 2006

Tre månader har gått sedan jag flyttade till Island. Den varseblivna omställningen hittade mig plötsligt nertryckt i en Heitapottur (varm utomhus-jacuzzi som finns i alla isländska badhus) där jag andades livet och svalde insikten. Det är jag och Island nu. Sådär så att det känns på ofrånkomligt riktigt. Skimret av det nya falnar och en vardag har uppstått. Jag ser snälla Sverige ta farväl och vinka tack för besöket - välkommen åter, fjärran öster. Sen vänder det mig ryggen och försvinner bort med ICA´s ekologiska sortiment, Källåtervinning och oslagbara SVT i en hägring av blågult falurågrut.

Saknar verkligen SVT. Isländsk tv suger.

Även om jag klagat lite på mitt nya jobb är jag väldigt tacksam över att ha fått det. Det är ett helseriöst resebolag som inriktar sig mot upplevelsepaket till världens alla hörn . Gruppresor med reseledare. Jag har en känsla av att det kommer bli kul på mitt jobb framöver. Och medans en imaginär Murgröna klättrar på mitt excel dokument kan jag andas lugnt och le mot kunderna som gärna sätter sig ner och pratar.

Idag har jag hälsat på en väninna som inte mår så bra. Lustigt hur man plötsligt växer till sig av att ösa ut kärlek och goda råd. Det är sånt jag är bra på. Sen tyckte hon att jag skulle dra på mig ett par av hennes glamourklänningar som hängde på en vägg och jag blev drottning för en stund. Och så fick jag peta på silikonbröst för första gången i mitt liv. Äkta silikonbröst! Tja tänk alltså! Snygga var dom. Inget för mig dock. Men en god väninna delar gärna med sig av sina erfarenheter för nyfikna typer som mig.

Planterade blommor som mamma skickade med ett paket häromdagen. Ja, ni läste rätt. Min mamma skickade små sticklingar från mina precious flowers i ett paket från Sverige till Island.

Det lyckades!

Nu har de slagit rot i mitt nya hem och tittar ut genom fönstret på Island. Det är respekt på de blommorna. De har varit med om mycket.

3 Comments:

Blogger crrly said...

Å, blommor från mamma! Mysigt. Men du har ju också varit med om mycket... Haha, peta på silikonbröst...! :)

27/2/06 12:28  
Anonymous Anonym said...

Jag har varit hær i över ett halvðr nu. Nær jag kom ville jag bara ðka hem, men nu vill jag bara stanna! Ja, man saknar SVT, svenskt godis och træd, men tro mig det vægs upp!
/frðn sverige

27/2/06 13:17  
Blogger Thérèse said...

Jag bor i Spanien men bruikar titta på SVT på nätet. Dom flesta program kommer upp där nästan direkt efter att dom sänds Spansk TV är riktigt urusel.

6/3/06 18:45  

Skicka en kommentar

<< Home