måndag, februari 20, 2006

Källa



Idag sveptes jag med tankarna flytandes i denna mineralrikedom. En blå lagun, med vit gyttja på botten och hett vatten som ångar och framkallar neonljus dimma att bli omhuldad av.

Ja, turisterna gick och välsignade sig!

Vattnet tappas upp helt naturligt från borrade hål i marken en bit ifrån. Det är alltså vatten från långt ner under jorden. Lavavatten. Den intensiva sältan gör något med kroppen med en gång nästan. Den slappnar av. Det känns som att allt kisel som finns i vattnet smyger sig in genom porerna och stimulerar cirkulationen.

Sist jag var här förhöjdes den svävande stämningen i spavattnet med champagne i sällskap av filmpartner Lisette. Vi var på Island för att vila upp oss från krävande högskoleliv i Sverige. Och för att fira nyår. Och komma på vad vårt examensarbete skulle handla om.

Det blev en poetisk dokumentärfilm.

Poetisk dokumentärfilm

... Helt impossible.

Åh, ljuva studentliv.

8 Comments:

Blogger Jonas said...

weeee, det blev ingen lång paus det där! Underbar bild... jag vill dit och bada och inte sitta här i skräpsverige med skräpväder och skräpjobb.

20/2/06 09:12  
Blogger .johan said...

Där ska jag bada...

20/2/06 11:33  
Blogger Spökplumpen said...

nej, där ska JAG bada. och sen ska jag ställa upp en liten varningstriangel vid stranden, och på den skriver jag: "var god stör ej!".

20/2/06 21:02  
Anonymous Anonym said...

Mmmm... minns tillbaka när jag var på Island för 5 år sedan snart och hängav mig åt Blå Lagunen - som hade läkande egenskaper minsann! Ett sår som jag hade haft i veckor i ansiktet försvann efter två dagar! Trolskt, drömskt!

20/2/06 21:09  
Blogger eff said...

Åh, Svala är tillbaka med vacker bild och vacker text! Trevligt värre att pausen blev kort...

Blå lagunen är vacker. Där borde man bada minst en gång i livet. Får lägga till det på listan.

20/2/06 22:18  
Blogger Dan (gearhead) said...

Mycket stilig bild där.

21/2/06 10:16  
Blogger eija said...

vad har hänt med dina länkar?

21/2/06 11:17  
Blogger Svala said...

Torun, jag trodde inte att jag skulle säga det här, men jag saknar faktiskt Staffanstorp lite just nu!

22/2/06 21:18  

Skicka en kommentar

<< Home