lördag, januari 07, 2006

Tankeöverföring

Orden som jag skriver. Orden i mitt huvud. Har sitt ursprung från en tänkt tanke. En tanke som lät sig göras hörd eftersom den är fixerad kring ett ord som har en betydelse. En betydelse som jag av någon anledning attraheras av och vill förmedla.

Och för ett ögonblick, när jag nu skriver det här, och du just nu läser det här, så möts vi för en liten stund. I detta utbyte av text och tolkning.

Jag tycker att det är en fascinerande tanke, att all kommunikation som sker via bloggen sker i tystnad.

All denna information som kan färdas från ett huvud till ett annat.

via ord

Allt prat
Alla berättelser
All kommunikation

Hela tiden med munnen stängd.

3 Comments:

Blogger Liza said...

Jag tycker att det är underbart. Att skriva är att hinna tänka innan ens ord bli allmänt villebråd. Jag älskar iofs att prata men det är bara när jag pratar som jag kan känna mig dum - aldrig när jag skriver.

7/1/06 19:37  
Blogger eff said...

Ja, visst är det underbart att allt sker i tystnad.

Enda nackdelen är ju att människans primära kommunikation sker just via talspråket. I och med det tappas tyvärr ofta en del av det man försöker förmedla när man måste skriva. Betoning, språkmelodi, ton och så vidare spelar roll i kommunikationen, och även fast det finns sätt att försöka förmedla det via text blir det alltid grovhugget och oftast undermåligt.

När det gäller just samtal tycker jag tystnaden är grovt underskattad. Att kunna samtala men ändå sitta tysta för att tänka efter. Jag upplever att det ofta finns någon som är rädd för tystnaden och därför måste hålla samtalet igång hela tiden, vilket i sin tur gör att det inte blir mycket uttänkt bakom orden ibland.

7/1/06 20:40  
Blogger Liza said...

Det är ju alltid ett problem med betoningar osv, det har du ju rätt i men inget blir så vackert som skrivna ord. De träffar mig alltid tio gånger starkare än talade.
Kanske för att jag alltid varit besatt av att skriva och läsa.

8/1/06 19:05  

Skicka en kommentar

<< Home