måndag, januari 09, 2006

Sett och hört

Quentin Tarantino ska ha uttalat sig ganska drastiskt, om sitt besök här på Island över nyår, på Conan O´Brien show. Entusiastiskt ska han ha talat om hur hänförd han var över att man på Island måste hinna "ta hem" tjejerna innan de blir för fulla, istället för att fylla dem för att kunna ta hem dem. Samt att "supermodeller" jobbar på McDonalds. Och att han definitivt tänker fira nyår här igen.

Nationen Island reagerar på porträtterandet.
Feministerna fnyser
Det blir nyhetsinslag i TV.
Kvällstidningen kör på förstasidan.
Tarantinos isländska kompis intervjuas som ett stort frågetecken.
"Trodde inte han skulle säga såna saker om oss"

Och i senaste skvallerblaskan ser man hur Kiefer Sutherland tatueras av Fjölnir (han till höger)... Runstenstecken på hela underarmen.
Vilka sterotyper som reproduceras va? Fullkåta vackra damer och vikingarunor... How fascinating...

2 Comments:

Blogger Liza said...

Jag gillade det där fenomenet jättemkt när jag var på Island. Allt är så litet - och ändå så stort.

Verkar som om Norden alltid får dras med epitetet "snygga och spritdrickande flickors land" plus lite runor och isbjörnar förstås :).

Tack för att du sett mig :). Blev nästan löjligt glad över att några kommenterat (en positiv bieffekt av det offentliga skrivandet).

Jag försöker ju ha denna öppna inställning till livet - försöker leva fullt ut så fort jag kan men ändå är det så svårt. Vet inte egentligen var kriserna kommer ifrån men ibland blir jag bara så förvirrad och osäker på allt i livet...
Det ger iofs någon form av större mening som du skriver, varje attack av meningslöshet genomlevs ju på något sätt och ger glädje...

9/1/06 21:09  
Blogger eff said...

Fjölnir... Vilket underbart namn.

Men var det inte en isländska som vann Miss World nyligen? Har för mig att jag läste det i förbifarten nånstans.

Finns säkert många vackra flickor på Island. Emiliana Torrini är också sådär fasligt vacker. Och så finns det ju en som bloggar också. Som heter nåt på S. Tror det var en fågel i namnet. Skäggdoppingen? Silltruten? Nej... Sv tror jag det började på... Hm. Jag har glömt.

9/1/06 23:11  

Skicka en kommentar

<< Home