tisdag, december 20, 2005

hos fajmoj

Några minuter hinner gå innan farmor öppnar dörren, klassiskt iförd ett svart pannband, prydligt åtdraget runt hjässan. Alltid.

Hon blir förvånad. Ett oväntat besök sådär. Ler när jag trycker två rejäla pussar på kinden och kramar om ordentligt.
Hennes ögon. Det ena grönt. Andra brunt. Kiknar och blinkar om vartannat när hon tittar på mig. Det handlar om sekunder innan årets dom rullar ut ur hennes häpna mun.

- Du har gått ner i vikt!
- Jag har alltid varit smal farmor.

Vi slår oss ner och hon drar valsen med historier om bravader inom släktet. Vi är omringade av staplar med böcker. Flera hyllor med inbundet info. Släktforskning. Farmor är besatt av att studera folk och sägner. Myter. Kartlägga avkomman. Hon gillar även att hitta årtal som klaffar. Någon som är född samma dag som någon annan, fast 200 år tidigare. Stolt visar hon upp en bild hon hittat på farfar, när han var pojke. En annan när han var skolpojke.

- Han var vacker när han var ung, din farfar, säger hon som så många gånger förr.

Nu har pannbandet plötsligt dragits ner för de nätt utstående öronen och jag betraktar min
farmor med snäll blick och spända öron, när hon samlar sig för att berätta något som helt enligt ansiktsuttrycket avslöjar att ämnet är av sensationell natur.

- en sak har jag retat mig vansinnig på i alla tider, säger hon.
- jaså?
- jag läste i en intervju hur en man uttryckte sig om sexuella sammanhang. Att män "idkar" sex och att kvinnor "står ut" med sex. Detta kan jag bara inte hålla med om! Det är inte sant att det är på det viset. Det är kvinnor själva som hittar på det där!
- jaså?
- Fast ser man till djurriket så ser man en helt annan sorts respekt från mannen visserligen. Handjuren ger sig ju inte på honan om hon inte är villig. Det händer aldrig i djurriket förstår du! Först hetsar de henne. Och om honan redan är dräktig finns det inget intresse alls.
- visst, och feromonerna, infliker jag... De liksom bara försvinner i alla morgonduschar och parfymduschar. Och p-pillerna förvirrar mest. Det är lätt hänt att något går förlorat i den där hysterin.

8 Comments:

Blogger Svala said...

Usch... så störigt. Det här inlägget slutade helt knasigt. Och nu kan jag inte uppdatera det. Det liksom bara vill inte. Så här kommer slutet. Fajmoj är bara bäst!

---

Farmor skrattar plötsligt till och det glimtar till i ögat.

- Men vet du, Svala. Du kommer ju faktiskt från en släkt som inte har problem med sånt. Det är ju legendariskt i vår släkt. Vi kommer faktiskt från Helga den fagra, som inte kunde hejda sig på sitt eget bröllop ens och var överallt på sin man redan under festen. Mitt framför allt folk. Och sen stannade de i sängen i 3 hela veckor! Ja minsann! Det var beryktat, och det står ju i en gammal annal från 1600-talet.

Därefter följde en plikttrogen påminnelse om hur produktiv min släkt är i barnafödande, samt en glatt tillrop när farmor mindes Baltasars snärta kropp från 101 Reykjavik.

20/12/05 22:17  
Blogger eff said...

Ja, jag märkte att du höll på att möblera om i inlägget några gånger. :)

Låter som en rolig farmor, tycker jag. Intressant diskussion.

Just liknelser mellan människan och djurriket brukar bli lite haltande om man drar de för långt, upplever jag. Främst eftersom vi människor genom evolutionen har sorterat bort så mycket av det djurlika beteendet, så att vi numera till och med kan styra emot grundläggande drifter. Sexdriften är väl just den som fortfarande är kraftigast även hos människoarten (av naturliga, fortplantningstekniska skäl).

Och just feromoner vete tusan om de spelar så stor roll hos oss människor heller. Till viss del gör de nog det, men samtidigt har vi genom historien fört en ganska aggressiv kamp mot bra luktsinnen (rökning, avgaser och andra föroreningar) och nu för tiden gör just intimrakning, duschning och parfymering m.m. saken ännu värre vilket borde försämrat våra möjligheter att snappa upp dessa substanser avsevärt.

Det vore intressant att se god forskning inom det här området, faktiskt.

Helga den Fagra. Roligt! :)

20/12/05 23:09  
Anonymous Anonym said...

din farmor verkar cool. får jag låna henne?

21/12/05 00:17  
Blogger crrly said...

Häftigt med den släktforskningen! :)

21/12/05 13:37  
Blogger Svala said...

Eff, det HÄR vill jag att du och jag tittar närmare på:

vi människor genom evolutionen har sorterat bort så mycket av det djurlika beteendet

Min fråga är... är inte alla andra djur också en del av evolutionen och dennes lagas? Är vi mindre djur tack vare ett medvetet val från vår sida att "bekämpa våra djuriska instinkter"?

21/12/05 22:13  
Blogger Svala said...

maria: farmor är helfestlig. Jag vill så gärna göra en dok.film om henne, men hon vägrar låta sig fotograferas ens. Jag har dock börjat anteckna allt hon har att säga. Sitter med ett anteckningsblock och en penna i högsta hugg när hon drar historier numera.

crrly: det är häftigt att hon går så långt tillbaka i tiden, ja! Hon gräver på djupet, den damen.

21/12/05 22:16  
Blogger eff said...

Oj, det var en knepig frågeställning. Alltså, var gränsen dras mellan medvetna val och något som trots allt är en biprodukt av evolutionen är jag nog inte rätt person att svara på. Det är en fråga i brytpunkten mellan biologi och filosofi, tror jag.

Egentligen är vi nog bara väldigt intelligenta djur. Alltså, drifter påverkar oss fortfarande grundläggande, men vi har själva konstruerat en värld med konventioner som gör att vi tror att de inte påverkar oss i lika hög grad på det traditionellt djuriska sättet. De kan helt enkelt ta sig andra uttryck (alfa-hannar slår inte andra på käften fysiskt, utan strävar uppåt i företagshierarkier, till exempel). På fyllan blir nog de djuriska egenskaperna mer dominanta, då den delen av hjärnan som handlar om att just anpassa sig till regler och konventioner är bedövad, medan ryggmärgsbeteendet finns kvar.

Allt eftersom evolutionen fortskridit för den moderna människan har väl hjärnmassan som handlar om just intelligens växt och därför blivit mycket större, i proportion till de delar som handlar om just grundläggande drifter. Så vi antar att vi ju inte är så djuriska eftersom vi har så mycket annat att hålla reda på.

Exempelvis om man verkligen kan bära turkost våren 2006, eller om man då är helt dum i huvudet. Vår värld är brusigare än ett lägre stående djurs värld. På gott och ont.

22/12/05 22:19  
Blogger Svala said...

eff... ok. Vilken planet kommer du ifrån? Imponerande kommentar. Gillar framförallt det här:

Vår värld är brusigare än ett lägre stående djurs värld. På gott och ont.

Its a citat!!!

25/12/05 12:42  

Skicka en kommentar

<< Home