tisdag, november 08, 2005

mjölkprotein

Min son fick jämt öroninflammation när han var liten.
Hela 3 gånger fick han bli opererad för att få rör i öronen. Han hade också svårt för att hålla tätt på nätterna. Det var en mycket strulig och påfrestande tid, tills vi träffade en fantastisk barnläkare i Lund vid namn Dr. Moëll. En charmig äldre man som tar sig tid att trolla lite inför våra alltid lika häpna ögon, när vi är där på besök.

Dr. Moëll tror att människor i en stor utsträckning faktiskt inte är skapta för att nyttja komjölk. Han menar att de flesta av magbesvär som folk går och lider av faktiskt kan bero på en naturlig infektion i tarmarna, på grund av att mjölkproteinet är för starkt för att spjälkas ner. En helt hälsosam reaktion alltså. Han menar också att tillståndet i tarmarna påverkar resten av kroppen. Att slemhinnan i magen och tarmarna är en osluten hinna som går upp till hals, näsa, svalg och örongångar. Även lederna utsätts.

När min son slutade ta in mjölk försvann alla besvär. Han har inte haft öroninflammation en enda gång faktiskt sen han slutade. Och det är tre år sedan nu. Sängväteriet berodde på att han hade ont i magen även på natten. Gaser och liknande. Då är det inte lätt att hålla tätt.

Just nu deltar jag och min son i en undersökning i hur mjölkprotein påverkar oss. Dr Moëll forskar i ämnet och testar en teori om ärftlighet för mjölk-känslighet. Hans tes är att det går i arv från mamma till barn.

Jag kommer ihåg mig själv som barn. Jag var späd och led av våldsamma magkramper imellanåt. En gång tog mamma mig till en läkare för att jag inte åt ordentligt. Hann hittade inga fel och mina föräldrar fortsatte att trycka i mig mat som jag av någon anledning inte ville ha.

Min lillasyster led också av svåra magbesvär som litet barn. Hon kunde sitta på pottan och gråta för att det gjorde så ont. Doktorn hittade inget fel där heller. Och mamma gjorde som så många andra, matade det magsjuka barnet med A-fil. Jösses.

Jag har som ambition att skriva en artikel om Dr Moëlls arbete.
Det han gör behöver uppmärksammas. För många magars bästa.

19 Comments:

Blogger eff said...

Fascinerande. Att det kan ta sig såna uttryck.

Men det är säkert så att svårdiagnostiserade födoämnesallergier kan vara roten till många åkommor, eller åtminstone en förvärrande faktor. Det finns ju nästan en mjölkkult i sverige också, att man ska dricka mjölk för att det är nästan odelat bra.

Själv kallas jag "kalven" av farsan. Vilket säger lite om hur mycket mjölk jag dricker. Under tonåren var det enormt mycket. Hade jag slutat dricka hade säkert minst två kor fåttt pensionera sig...

8/11/05 14:01  
Blogger Svala said...

Bara det att den här reaktionen på mjölk kallas för "allergi" säger ju allt om att vi har en mjölkkult, som du säger. Mjölkdrickande är en norm som är svår för många att betrakta på något annat sätt en som idealisk.

Men man dricker faktiskt inte ko-mjölk i sån utsträckning i resten av världen, vad jag vet.

8/11/05 14:18  
Blogger Svala said...

Muuuuuu

8/11/05 14:18  
Blogger Urologen said...

Men äntligen, är det det som är felet alltså. Vad jag har väntat på en lösning på detta. Svala har gjort det igen. Aldrig mer en endaste prutt för lilla mig, aldrig mer gaser, tack och adjö magknip och smygare... free at last, free at last!

8/11/05 14:32  
Blogger eff said...

Nja, allergi är väl närmast den rent medicinska benämningen på överkänslighet i någon form. Det ligger mig veterligen ingen annan värdering i ordet i sig.

(Sedan att man kanske borde säga laktosallergi eller laktosintolerans och inte mjölkallergi är ju en annan sak. Det är ju laktosen som provocerar fram reaktionerna, inte mjölk, som är ett vidare begrepp. Om vi ska in och peta i semantik och liknande.)

En Svala som säger muuu... Där ser man.

8/11/05 14:33  
Blogger Svala said...

Max, nu ska du inte ta ut lyckan i förskott. Fri från fisar blir du nog aldrig, så vida du inte kniper igen och dör typ. Men dessa illaluktande symptom, som våra tarmar ger ifrån sig för att göra oss uppmärksamma på vad som händer där inne, kan ju minskas kraftigt om man slutar dricka mjölk. Mindre surfisar helt enkelt. (Oh fy fan vilket inlägg) (Fina flickor fiser inte?)

Eff, om man går in på semantik så skulle jag vilja påstå att "allergi" just betyder "överkänslighet" och att det är en "onormal" reaktion. Normen är att dricka mjölk utan problem i denna ekvation.

Jag ser det inte riktigt på det sättet. Man är inte allergisk för att man inte mår bra av mjölk. Man är inte kossa helt enkelt. Grovt sagt. But you get my point right.

8/11/05 14:49  
Blogger eff said...

Fina flickor fiser väl kanelbulldoft eller solsken?

I get ze point, oui.

Men i så fall borde "allergi" som just onormal reaktion endast existera om man är överkänslig mot ett kroppseget ämne. Vilket mig veterligt kan hända, men som nog är enormt mycket mer sällsynt.

Jag är alltså inte gräspollenallergiker eftersom jag inte är en gräspistill? Typ.

8/11/05 15:03  
Blogger Urologen said...

"Fiser solsken"?

Hmm, min snuskiga kopplingsförmåga får genast fram någonting med det faktum att man blir tårögd av att titta in i solen och att det rent av kan vara farligt osv... Hur ställer du dig till detta, med det du precis skrivit i åtanke? EFF?

Och därmed är jag också tvungen att hålla med Svalan - fy fan vilken samling inlägg detta börjar bli.

Och jag vill dessutom att det, till pruttokollet (hrm, fniss), läggs till att lilla jag helt av mig själv, någonstans i sju åttaårsåldern, tog det definitiva beslutet att aldrig dricka mjölk mer (för att det är så äckligt) och i princip har hållit det löftet till mig själv sedan dess. (Även om jag faktiskt använder en matsked mjölk eller två till mina macchiati.) Tyvärr tyckte jag inte att yoghurtprodukter var lika äckliga.

8/11/05 15:46  
Blogger Svala said...

eff, jag ser inte hur din teori om "onormal allergi" nödvändigtvis måste ta sig just såna uttryck som du föreslog. Men i övrigt förstår jag resonemanget kring jämförelsen med gräspistillen.

Men det är inte riktigt det jag är ute efter. Jag vet inte om du kan ha missförstått. Det är ju lite som att omkullvälta världsbilden om man ifrågasätter hela "bregott-livsstilen". Men here goes:

Det där med "att man inte är en kossa" menar jag då att mjölken helt enkelt inte är ämnad åt oss människor. Den är skapt åt oxbarn, växande kalvar. Det är alltså kalvarnas bröstmjölk vi gör mejeriprodukter av, som massor med folk får besvär av utan att direkt koppla det.

Att kalla symtomen som man får av att dricka mjölk för "allergi" blir i det avseendet lite fånigt i mina öron, eftersom det är ganska naturligt att reagera på nånting som inte är ämnat åt oss att förtära egentligen. Komjölken har visserligen genom otaliga procedurer blivit mer magvänlig än råmjölken, men ändå är det inte alla som klarar av den.

Jag läste i kost-gurun Sanna Ehdin´s bok att blodgrupperna är olika känsliga för just mjölkprotein, och att min blodgrupp B är mest känslig. I teorin kallas B-blodgrupps människor för "nomader" och ska härstamma från Asien. Man skulle kunna anta att det inte har druckits så mycket komjölk i just asien över tiderna.

8/11/05 17:40  
Blogger Svala said...

fniss... "pruttokollet".

8/11/05 17:44  
Blogger eff said...

Jag menar bara att just ordet "allergi" inte innehåller någon sådan värdering, det är bara ett kliniskt sätt att säga att man är överkänslig mot något — alltså att man reagerar på ett ej önskvärt sätt (innebörden borde nog anses ligga i just ej önskvärd, inte ej normal, reaktion). Och detta oavsett varifrån ämnet kommer (mjölk, nickel, morötter, fisk, kemikalier och så vidare).

8/11/05 18:06  
Blogger Svala said...

Kan man vara allergisk mot fisk och morötter?

Nåväl... ja, allergi är just ett kliniskt sätt att säga att man är överkänslig mot något.

Men förstår du att jag försöker rubba på den djupt ingrodda normen att "Mjölk är nyttigt". Och att man egentligen inte ska ha "allergi".

Som jag ser det är det lika naturligt att reagera på komjölk som det är att reagera på förorenat vatten. Och alltså ingen "allergi" egentligen. Men jag kanske driver min tes lite väl hårt nu. Det finns ju olika reaktioner på mjölk. Men huvudteorin är att det är naturligt att vara "allergisk" mot mjölk, eftersom den inte är ämnad åt människan att förtära. Däremot är det lite märkligt att vara allergisk mot pollen kan jag tycka.

8/11/05 18:29  
Blogger eff said...

Min syster är allergisk mot fisk, jag själv är allergisk mot råa morötter, mjöliga äpplen, björk- och gräspollen, diverse pälsdjur och säkert en massa saker jag inte vet om. En vandrande allergiutställning. De tar sig olika uttryck också. Hösnuva, klåda i svalg och en massa roligt.

Om det nu visar sig att kroppen reagerar på ett ej önskvärt sätt när det gäller mjölk i de flesta fall, först då får man väl omvärdera begrepp som just "laktosintolerans" och liknande. Det vill säga, då kan det knappast kallas allergi om det är den naturliga reaktionen.

Jag tror vi är på samma sida i grunden. :)

8/11/05 18:48  
Blogger Svala said...

japp! :) Det där förstod jag. Men du... tänk om det är så att dina irriterade slemhinnor (som du fått av allt mjölkdrickande, kalven) har fått dig att bli känslig mot annat i din omgivning... en liten undring fundring.

Men i grund och botten är det märkligt, att immunförsvaret utvecklar anti anti mot något så oskyldigt som en liten morot.

8/11/05 19:00  
Blogger eff said...

Det är ju tänkbart, då jag druckit mjölk så länge jag kan minnas. Jag gick nog direkt från mamma min till mamma mu i det hänseendet.

Det är ju definitivt ett intressant forskningsområde.

Allergi i sig är ganska märkligt, ja. Att immunförsvaret misstar sig så.

8/11/05 19:42  
Blogger Lyckliga Grodan said...

rent evolutionsmässigt är vi inte skapta för att kunna hantera mjölk, alltså bryta ned den på rätt sätt.. I Sverige är det som att svära i kyrkan, men så är det..
vi har bara druckit mjölk och ätit sädesslag i ca tio generationer, medan vi funnits som ras i minst trettiotusen år.
Så heja barndoktorn.. kanske kan vi få fler friska människor om vi äter rätt.. dvs skippar sädeslag och mjölkprodukter. läs mer bl.a på
http://www.staffanlindeberg.com/

9/11/05 21:57  
Blogger Svala said...

tack för den grodan! det ligger en hel del sanning i det där. Ska titta på länken!

9/11/05 22:00  
Blogger smul said...

min lactosintolerans försvann när jag blev av med halsmandlarna, hur hänger det ihop?

4/9/06 18:51  
Anonymous Anonym said...

Ngn skrev att det är fel att kalla det mjölkallergi eftersom det är laktosen (mjölksocker) man reagerar på. Vill bara poängtera att man även kan reagera på själva mjölkproteinet (kasein). Både Alpha plus och Holistic har tagit fram enzymer på burk som hjälper till att bryta ned både laktos och kasein. Kan vara bra att ha till hands t ex då man äter på resturang eller är bortbjuden på middag :) Avstår man konsekvent från mjölkprodukter så läker tarmen snabbare. Ffa på barn. Min dotter är allergisk mot Kasein och har inte haft en öroninflammation sedan vi drog ned kraftigt på mjölken och började med enzymerna. Tjohooo!

11/3/10 16:39  

Skicka en kommentar

<< Home