tisdag, maj 08, 2007

Tid och rum avtryckt i 100 km/h

Nedanstående bilder har en gemensam nämnare; de har tagits genom rutan på en bil som färdades i 90 - 120 km/h. Det blev en kul utmaning, som inte upphörde att fascinera mig, att fånga den rusande omgivningen och rama in den någorlunda proportionerligt. Jag fick en känsla av att komma närmre Nu-et. Att uppleva samspelet mellan faktisk yttre omständighet och min samtida bedömning av denna. Att ha en tidspress på mig att hinna rota fram kameran och trycka av innan landskapet försvunnit utom synhåll. Att skymta något fint i förväg och precis vid rätt tidpunkt smälla av så att jag fångar objektet som rusar förbi i bild. Därför gillar jag de här bilderna. För att de har ett sammanhang som kan avläsas i oskärpan. Och för att objekten som jag fotograferade har något att säga.