onsdag, januari 03, 2007

35 saker

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag blev chef.

2. Höll du några av dina nyårslöften? Kommer du ha några nya för nästa år?
Hade inga löften inför 2006, det kanske jag borde haft? I år kör jag med en önskelista. Känns bättre.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, både Lisette och Sigga blev mammisar! Bebisar är livsfarliga och smittar barnsug.

4. Dog någon som stod dig nära?
Morfars liv hängde på en skör tråd i december. Det såg riktigt svart ut. Jag trodde inte att han skulle klara sig.

5. Vilka länder besökte du?
Danmark och Sverige två gånger, och så en hel del Island.

6. Är det något du saknar år 2006 som du vill ha år 2007?
Kärlek

7. Vilket datum från år 2006 kommer du alltid minnas, och varför?
25 december. Dagen då jag kom på att jag måste backa från mina systrar.

8. Vad var din största framgång 2006?
Jag satte igång en upprustningsprocess av ett sunkigt fritidshem.

9. Största misstaget?
Orkar inte tänka efter.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag trillade dagen innan nyår, föll raklång i sidled när jag skulle öppna en dörr. Såg nog sjukt roligt ut. I övrigt har jag varit frisk som en kärna.

11. Bästa köpet?
En rad olika impulsköp som ledde till ett rikt tillskott i skosamlingen.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
En bil.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ok. Nu har jag tänkt i 5 minuter utan att komma fram till något så det säger väl en del om mitt år. Hur som helst blir jag alltid överlycklig när Flóki säger att jag är världens bästa mamma.

14. Vilka sånger/band kommer alltid att påminna dig om år 2006?
Gnarls Barkley, Suburban Kids with Biblical Names, Slagsmålsklubben, Peaches, The Arcade Fire mfl.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag var nog allmänt mera ledsen. Var mest arg 2005. Jag tror att jag behöver bli mer arg igen.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Disciplinerat mig och tränat mer, bara för att jag mår bättre då.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Jobbat. Jag är inte konstruerad för sånt här 9 - 5 hardcore. Vill ta det lite lugnare.

18. Hur tillbringade du jul?
Ihop med mina 3 systrar och Flóki. Det var mys. Dagen efter blev det dock dags för lite traditionell osämja som är helt obegriplig att försöka förstå sig på. Jag orkar inte mer och har fått nog av dramat. Det kommer att dröja länge innan jag pratar med dem igen.

19. Hur många one night stands?
Inga.

20. Favoritprogram på TV?
Jag slutade se på TV år 2006.

21. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Flókis far ligger väldigt bra till som hatobjekt, men eftersom jag är en fredlig varelse får det räcka med att han förvandlas till ett blinkande rött irritationsobjekt lite då och då.

22. Bästa boken du läste i år?
Jag tyckte att Lance Armstrong självbiografi var väldigt intressant.

23. Största musikaliska upptäckten?
The Arcade fire tror jag, fast jag har inte utforskat dem tillräckligt ändå känner jag. Det är något som har varit bristfälligt i år. Musikutforskandet. Peaches blev ju ett kul inslag i alla fall.

24. Något du önskade dig och fick?
Jag fick lägenheten jag bor i nu, och ett spännande drama i min sängbotten. En väldigt speciell vän vid namn Kristleifur.

25. Något du önskade dig men inte fick?
Solsken i somras på Island.

26. Årets bästa film?
Usch... lite som har satt intryck känner jag nu. Men... "Flags of our fathers" var helt ok, även om jag har svårt för ändlösa krigsscenarion. Upprepning av Saving Private Ryan liksom. "It´s all gone, Pete Tong" blev en favo, "Borat" var kul, "The Squid and the Whale" hamnade nära hjärtat, och jag grät faktiskt över "The Holiday" som jag såg igår. Och ja just det... bästa filmen var nog ändå isländska "Mýrin", kallad "Jar City" på engelska. Den är Baltasar Kormákurs senaste och bygger på en bok av Arnaldur Indriðason. Den är vacker, kuslig, spännande och rolig. Orkar inte svepa in den i nån förtrollande beskrivning. Den var bra bara. Det var en njutning att se den. Jag retade mig förresten på Brokeback Mountain. Även om den var bra. Men så fantastisk var den väl ändå inte?

27. Vad gjorde du på din födelsedag 2006?
Ingen aning.

28. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Om jag hade lyckats hitta en finare lägenhet som inte var så liten.

29. Hur skulle du beskriva din stil år 2006?
tant, slash våp.

30. Vad fick dig att må bra?
Alla stunder i en heitapottur.

31. Vilken kändis var du mest sugen på?
José Gonzales

32. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
Heh... jag vet inte. Jag är inte såvärst engagerad just nu. Men jag tycker att det var fel att avliva gubben Hussein. Så... neanderthal liksom.

33. Vem saknade du?
Lisette

34. De bästa nya människorna du träffade?
Krilli

35. En värdefull läxa du lärt dig i år?
Att hålla hårt i självdisciplinen


Snott från Sandra Citronmuffin