lördag, december 30, 2006

Det bor ett skald nånstans i strängarna

Jag har ägnat lite tid åt att utforska min genpool på sidan www.islendingabok.is, som är alla släktforskares dröm. Där kan man nämligen enkelt kolla upp om och hur man är släkt med någon man känner. Det är ju så att de flesta islänningar är avlägset släkt med varandra, och då talar vi om att man kan ha en gemensam släkting som kan ha levt för flera hundra år sedan. Jag är till exempel faktiskt släkt med min styvbror, via en "Erlendur Bjarnason" som levde på 1700-talet. Fast jag trivs bättre med att se honom som min bror ändå. Efter en tids utforskande och förskräckliga insikter valde jag att gå lite längre tillbaka och parade ihop mig med skaldet Snorri Sturlason. Och tänk. Jag är ju faktiskt släkt med honom med! Jag är arvinge i det 23:e ledet efter honom. Han är typ min gammel gammel gammel gammel gammel .... .... .... gammelfarfar! Från far till dotter till son och sedan ett antal individer, däribland en rätt så inflytelserik biskop vid namn Guðbrandur Þorláksson (!) och så fram till mig till slut. Inga omvägar på vägen inte. Nu vet jag inte om det är så att alla andra på Island är släkt med honom också ... men nu ska vi inte förstöra det här fina momentet tack.