onsdag, maj 10, 2006

ätbart

Ok. Nere på jorden igen. Inte kan man väl fåna sig för mycket över att ens stora hjälte gratulerar på födelsedagen. I förskott. (Jag blir tanta om två dagar) Jag menar... cool down bitte. Jag ska ju göra en musikvideo till henne en vacker dag. Vill jag.

Har just gräddat plättar på järnet. Traditionell deg gjord med speltmjöl och lite koncentrerade vaniljdroppar, som hjälper till att fylla smaken. Fast det mest fulländade är att smeta generöst med tjock amerikansk sirap på verket.

Har fixat flyttgubbe nu.
Ska börja packa.
orkar ej.

Hittade en dikt som nobelpristagaren Seamus Heany hävt ner från diktlandet när han betraktade en smältande glaciär här på Island. Jag tilltalades mycket av det kommunikativa i hans text. De skiftande perspektiven som ryms i det lilla trestyckade formatet som talar till en. Poetiskt. Rimbart. Och smakbart. Han har säkert fått pysselförmågan från att meditera kring sitt namn.


Höfn

The three-tongued glacier has begun to melt.
What will we do, they ask, when boulder-milt
Comes wallowing across the delta flats

And the miles-deep shag ice makes its move?
I saw it, ridged and rock-set, from above,
Undead grey-gristed earth-pelt, aeon-scruff,

And feared its coldness that still seemed enough
To iceblock the plane window dimmed with breath,
Deepfreeze the seep of adamantine tilth

And every warm, mouthwatering word of mouth.

/Seamus Heany

3 Comments:

Blogger Svala said...

åååh... lyssna bara

delta flats...

10/5/06 21:12  
Blogger Svala said...

mmmmmmm...

adamantine tilth

11/5/06 07:43  
Blogger eff said...

"aeon-scruff"

Just det känns väldigt skägg-Irland, det sammansatta ordet. Även fast Heaney är slätrakad så tycker jag det är mycket skägg över det han skriver. Han är ju lysande, givetvis. Gillar honom mycket.

11/5/06 13:08  

Skicka en kommentar

<< Home