måndag, november 21, 2005

Rötter

Titta! Det är ju min farfar!

Kom just att tänka på den här bilden när jag ägnade en stund åt självrannsakan, där jag ifrågasatte det nätt radikala beslutet att bara dra till Island sisådär. Min farfars kroppsspråk är så talande för hur jag mår. Han sket fullkomligt i alla hämningar. Och så är det även med mig. När jag väl tagit ett beslut finns det inte längre några tvivel. Och jag låter ingenting hindra mig från att nå målet. Island är min favoritplats på jorden och det har skavt bakom örat under alla år jag har bott i Sverige. Jag har varit på väg tillbaka sen jag flyttade hit i princip. Det känns så befriande att äntligen fatta att det är dags att åka hem igen.

Vad som fick mig att flytta hit för sex år sen var att jag som livrädd nybliven ung mamma kände att jag var tvungen att fly bort från mannen som krossade mitt hjärta. Nu har jag återhämtat mig och utbildat mig och känner mig redo att inta plats på lilla Island igen. Med ett läkt hjärta. Tog bara 6 år...

Eller läkt och läkt.
Jag har nog bara blivit skvatt galen.
Precis som min farfar.

6 Comments:

Blogger .johan said...

Det kommer bli precis hur bra som helst! Och Floki kan stå och joddla uppe på vulkanerna så det ekar över hela Island.

21/11/05 11:48  
Blogger eff said...

Jag får Fred Åkerström-vibbar av den bilden. Din farfar och han är ju lite lika.

21/11/05 16:54  
Blogger Svala said...

Ja, det kunde du ju höra igår Johan. Liksom alla på Gågatan. Han behöver ett berg att stå på helt klart. Det ska ju eka när man joddlar! (för er som inte vet, så kan han faktiskt joddla)

eff, jag fick kolla upp lite bilder på den dära fred. Finns en likhet ja! Men jag tycker själv han är förbluffande lik en av snubbarna i Batman Begins. Han mafia-snubben, hårdhandsken. Som hånar alla.

21/11/05 21:11  
Blogger Silverfisken said...

Sad to see you go.

22/11/05 04:59  
Blogger Lyckliga Grodan said...

rötter är starka saker.. jag skulle gjort som du.. eller rättare sagt jag gjorde som du.. fast inom sverige..det finns kulturskillnader här med..
flyg försiktigt..
hoppas juldekorationerna kommer fram ordentligt..

22/11/05 10:24  
Blogger Svala said...

yo fisk! Nätverket is always there right! Förresten, Nya Zeeland är lite som Island tycker jag. I det närmsta. En burdus flock infödingar, ännu fler får och mycket berg. På Island finns det jättemycket god fisk förresten! Hälsa på om du har vägarna förbi!

Hanna också. Du behöver "face your fears" och få ett nytt perspektiv av Islands landsbyggd!

En roadtrip runt ön nästa sommar! :)

22/11/05 14:24  

Skicka en kommentar

<< Home