tisdag, november 15, 2005

dagen D

Det är med en känsla av häpnad som jag betraktar den enda sanna vägen att gå framåt, rakt framför mig. Jag har stått vid vägskälet ett tag nu och äntligen har jag valt vilken väg jag ska ta. Och det märks att det är rätt väg. Förutom att jag är fylld av entusiasm och glädje inför framtiden som ljusnat betydligt, finns plötsligt hela omgivningen där och ropar och hejar. Hjälpsamma människor, erbjudanden och möjligheter.

Allt på en enda dag!

Jag bestämde mig alltså igår för att flytta tillbaka till Island. Igår. Idag kan jag konstatera att det inte finns något annat val längre. Processen är redan igång. Förändringen, frigörelsen. Det känns på förhand redan tryggt och ordnat.

Igår hände det här:

- Jag håller ett möte med syster och mamma, som vill hjälpa till att ha hand om Flóki om jag åker lite tidigare till Island för att ordna med jobb och bostad. Syster och Flóki kommer därefter till Island den 15:e dec.

- Jag översätter mitt CV till isländska!


- Eric ringer när jag håller på med CV´t och berättar att hans väninna jobbar åt Big TV och bekräftar att det varit väldigt struligt på arbetsplatsen. Jag finslipar CV´t med ännu större beslutsamhet.

- Jag pratar med Flókis farmor som blir väldigt entusiastisk och berättar att vi är välkomna att bo hos dem tills jag ordnat bostad på Island.

- Hon berättar också att jag kan flytta mitt bohag till ett betydligt lägre pris eftersom hon jobbat åt Eimskip.

-
Marco, min vän regissören, berättar att han också ska vara på Island i december, och därefter flytta till Island i januari. Han föreslog att vi kunde hitta bostad tillsammans och dela. Trevligt förslag men inte alls säkert att det blir så.

- Min barndomsvän Lisabet (min bästis från 5 års ålder på Island) berättar att hon med 100% säkerhet kan ordna jobb till mig på en förskola som hon jobbar på. Känns tryggt, men inte vad jag vill egentligen. 2:a hands jobb tar jag om jag inte lyckas hitta jobb som jag vill ha. Man kan iallafall konstatera att jag inte kommer vara utan jobb på Island.

- Min syster berättar att det finns en ledig lägenhet i Mosfellsbaer som hennes väninna tänkt ta men avböjde. En schysst 3:a på en barnvänlig plats. Här börjar det kännas som att det är för bra för att vara sant. Jag ber henne kolla upp om den fortfarande är ledig.

Idag har jag bestämt mig för att sälja en stor del av mitt bohag. En del av frigörelsen. Har satt in en annons. På torsdag säger jag upp lägenheten.

Im out of here

3 Comments:

Blogger eff said...

Ojsan. Snabba ryck. Grattis!

Jag hoppas bloggandet kommer fortsätta... :)

15/11/05 14:54  
Blogger Svala said...

Jadå eff! Blogga kommer jag att fortsätta göra! Ett utmärkt sätt att kommunicera med Sverige!

15/11/05 14:55  
Anonymous Anonym said...

You go girl! Heja dig och lycka till i massor.

15/11/05 23:31  

Skicka en kommentar

<< Home