måndag, november 28, 2005

Operation upptining

Det har varit en märklig helg.
Island har som vanligt slukat mig med hud och hår.
Min hud och mitt hår har blivit så mycket mjukare och lenare.
Det är vattnet som gör det.

Det levande mineralrika vattnet.
Milt
Mjukt.

En av de första sakerna jag gjorde när jag kom hit var att sätta mig på Kaffibrennslan och dricka en Swiss Mokka! Den tillagas av färskmalet kaffe och äkta varm choklad, med fet grädde on top. Det är himmelskt och jag fattar inte varför det inte finns i Sverige.

Tillbringade en reflekterande stund på Kringlan, Islands finaste köpcentra, och hinner precis börja avnjuta ännu en Swiss Mokka när ljuva toner från fiolspel når örat och jag får syn på en uppklädd man passionerat spelandes och valsandes där i köpcentrat. Vilken syn! Drömskt och förtrollande.

Det gick inte att inte bli betagen av skådespelet.
Mannen gick runt bara och spelade för sig själv.
Och alla andra.

Igår var jag på en konsert som was really something.
Sigur-Rós första konsert på Island på 3 år.
5500 var samlade inför spektaklet.

Det är inte lönt, det går inte att återge i ord vad jag kände. Vad jag såg. Och kanske framförallt vad jag hörde. Det var hjärtslitande magi. Det var styrka, mod och skönhet samlad i ett vulkanutbrott av stråkar och trummor, strålkastarfyrverkeri och toner som bara själen känner igen. Som bara själen vet betydelsen därav.

Björks personliga inredare är förresten inte hennes personliga inredare. Mer hennes slav. Hon bestämmer såklart allting. Han utför det.

Han kom och hämtade mig i en stor pampig snygg galet häftig minibuss Benz. Han hade hämtat Sigur-Rós på flygplatsen i den kvällen innan. Heh. Inte visste jag att jag skulle få ett VIP pass på konserten. Och gå på efterfest med hela gänget. Och krama och prata med Jónsi en stund. Och förundras över hur en sån nätt liten alv kan fylla ett helt konserthus med sån styrka att det skakar om det.

Jag fick inte jobbet på nordicphotos. Men annat väntar. Andra kontakter. Livet flyter på. Något annat väntar.

Nånstans

6 Comments:

Blogger eff said...

Det låter ju alldeles underbart det där om Sigur Rós-konserten.

Björk bestämmer allt. Det kunde jag nästan tro. Svårt att hitta människor som är lika konstiga som henne. Ännu svårare att hitta inredare med den egenskapen, kan jag tänka.

28/11/05 19:42  
Blogger Urologen said...

Skall det malda kaffet blandas "rått" i chokladen eller gör man kaffe av det? Det låter ju gott liksom, men då vill man att det skall bli rätt när man provar.

Fast jag dissar grädde. Det kan jag inte riktigt äta, vet inte varför.

29/11/05 14:19  
Anonymous Anonym said...

hulda länkade mig hit.
hon tänkte att jag skulle bli avundsjuk på konserten, vilket jag blev lite. men jag upplevda samma sak i somras, i london. det var utopi. de är störst för mig, sigur rós.
och om en månad flyttar jag till vackra island och lever lite, och ser dem den 7 januari. det borde du med. massa bra. björk, sigur rós, damien rice och massa andra.
ha det fint.

29/11/05 16:20  
Blogger crrly said...

max: Du ska inte "äta" grädden, du ska dricka den! ;)


svala, synd med jobbet men du verkar ju ha det fantastiskt ändå! Kram!

30/11/05 08:50  
Blogger crrly said...

Förresten blev mitt hår på Island alldeles sabbat av vattnet, torrt som fnöske, det kändes som om det skulle gå av.

1/12/05 11:53  
Blogger Svala said...

Alla: ursakta sent svar. Jag har mycket begransad tid och tillgang till internet dessa dagarna :)

Eff: Han AR mycket speciell. Piercande ögon sa man knappt vet vart man ska ta vagen.

Max: Man ska göra kaffe av de malda bönorna. Gradden ar ett maste!

Eija: Hör av dig nar du ar pa islandet! min mail ar: svala.georgsdottir[att]gmail[punkt]com

Crrly: Har och Kisel gar absolut inte ihop. Hud och Kisel ar en fin kombination dock. Det galler att halla huvudet ovanför vattnet! :)

4/12/05 21:27  

Skicka en kommentar

<< Home