onsdag, december 28, 2005

Studio 54 forts...

Ett av de mer romantiska ögonblicken (eller ögonblinken snarare) från Discokvällen var när jag råkade skvätta en stänk från mitt whiskeyglas så att det hamnade rakt i ena ögat. Det svider och gör skit ont att få whiskey i ögat. Lyckligtvis fanns där en man i min omedelbara närhet som kom till undsättning och varsamt tog hand om mig, där jag stod och kved. Torkade bort tårarna försiktigt och liksom höll i mig, halvblind som jag var under tiden som whiskeyn gräts bort.

Ett annat moment var när jag satt själv och väntade på mitt discosällskap, som samlats på en toalett tillsammans, och en annan man dök upp från ingenstans och satte sig ner hos mig. En 22-årig musikstuderande på universitetet. Han var alldeles för söt. Och jag kände mig som en gammal tant och förklarade för honom att han fick lov att leta vidare. Han blev nästan lite irriterad på mig. Det slutade med att han följde med på efterfest, och att vi sjöng Frank Sinatras "My Way" tillsammans på vår promenad dit.

På festen lyckades jag återigen göra bort mig när jag liksom... gnällde lite väl mycket på den här mannens musikval. Det är sångaren från Minus (ni som har sett "Screaming Masterpiece" känner kanske till dem), och jag kände inte riktigt igen honom för att han hade klippt sig riktigt kort. Och så gillar jag inte rock riktigt sådär. Varav klagomålen.

Och inpå morgontimmarna kom den ultimata höjdpunkten av årets utgång. Min gode vän, Björks hemreda, ger mig världens bästa julklapp (sorry eff). Han räcker mig en påse full med cd-skivor. En massa skivor med Björk. Inte vilken påse som helst. Inte vilka skivor som helst. Ett ihopplock av skivor som HON själv (gudinnan, legenden) rensat ur sin egen bokhylla. I sitt eget hus. Och gett till honom. Som han sedan gav till mig. I samma påse. (Han vet att jag är helt såld på Björk)

Jag äger flera av skivorna redan, men de kommer ju bli utbytta mot de här... orginalen. Det är inte alltid man får skapelsen direkt från skaparen. "Här, varsågod... lite musik jag gjort"... Nu lyssnar jag på Pagan Poetry, om och om igen.

3 Comments:

Blogger eff said...

Vänta nu, så mitt lilla mail var den näst bästa julklappen? Det var oväntat och hedrande på samma gång. Trodde inte det betydde så mycket.

Skivor från Björks egna privata stash slår ju det mesta, egentligen. Är onekligen lite avundsjuk...

28/12/05 15:40  
Blogger Svala said...

Alltså... att någon bemödat sig att lägga på minnet vilken som är min favoritbil från ett blogginlägg långt tillbaka, är ju bara väldigt smickrande. En omtänksam julklapp. De uppskattas!

28/12/05 15:51  
Anonymous Anonym said...

b-b-björks s-s-skivor. *gapar*
jag ska emigrera till island!!!

29/12/05 00:52  

Skicka en kommentar

<< Home