söndag, oktober 30, 2005

Madonna

Den levande legenden har blivit en flammande disco-tant! Bejbi! Ajm in love. Hon fullkomligt fräter sönder rutan i sin nya video "hung-up", gjord av Johan Renck. För oavsett små skavanker som en överprestation i dansandet, en lite för läskig rumpa och lite kärringvarning, lyckas hon få mig på fall med sitt glamourspetsade aerobics! Inledningen är godis och låten ett tuggummi av det sötsega slaget. (Lyssna här, se videon här)

Det är väl på sin plats att hylla donnan som inget kan få på fall. Det tänkte jag göra med att nämna 3 låtar/videos som lämnat lite större spår hos mig.

1. Oh Father - "Like a Prayer" var min första LP. Jag var 9 år och gjorde Madonna till min mamma... och pappa

2. Bedtime Story - Låten är ett samarbete med Björk och har en fantastisk surrealistisk video och en text som till viss del lyckas beskriva något obeskrivligt.

3. Die Another Day - Köttigaste gåshudsvideon och en grym låt med en peppande text.

Long live the queen!

3 Comments:

Blogger eff said...

Den nya låten föll mig förbluffande väl i smaken. Såg hela videon idag också, och den var väl OK. Som Johan "Stakkars Bo" Renck sa på TV häromdagen "det är mest en massa dansare".

Annars är mitt förhållande till Madonna inte speciellt djupt. Mina grannar sjöng Like a prayer minst 5 gånger igår kväll, visserligen...

För övrigt fick beskrivningen "läskig rumpa" mig att skratta rätt ut.

(Klassisk Johan Recnk-video annars. Träpanel på väggarna i dansstudion och lite 'urtvättad' brungrådaskig färgton. Tydliga kännetecken.)

30/10/05 18:10  
Blogger Svala said...

Menar du att du börjar komma i kontakt med dina känslor efter att ha stått ut med sången från dina grannar? Lite... jobbiga känslor kanske.

Jag är väl inte särskilt impad av videon... Det krävs inte en Johan Renck att skapa den. Däremot är jag impad över hur fullkomligt ointressanta och anonyma de övriga dansarna förefaller vara i videon, medans madonna bara glänser, med röven upp i vädret.

Trix med färger kanske?

M: Johan, make me look like a star
J: Ok, wear a pink suit and show your bottom.

30/10/05 19:07  
Blogger eff said...

Det är svårt att inte bli påverkad när en drös tämligen berusade grannar vrålar ur sig Like a Virgin. Känslorna var väl mest av det mordiska slaget. ("Om jag hade K-pist, tralalalalalalalalalalalalalalaaaaaa" à la Speleman på Taket.)

Nej, videon var ju inte nåt speciellt. OK, som sagt. Ett kärl för Madonnas ego att färdas i. Föga förvånande, i dessa sammanhang.

30/10/05 19:21  

Skicka en kommentar

<< Home